RECENZE: Gordonův Ranhojič. Historický film, jaký má být

První část slavné trilogie amerického spisovatele Noaha Gordona Ranhojič – Šaman – Lékařka se dočkala filmové podoby. Poněkud překvapivě nikoliv v americké, ale v německé kinematografii. A němečtí filmaři v čele s režisérem Philippem Stölzlem si s populární předlohou poradili velmi dobře, Ranhojič je film, který určitě stojí za návštěvu kina.

Stellan Skarsgärd a Tom Payne jako Mistr a žák

Děj se odehrává v jedenáctém století. Začíná v Anglii, zaostalé, nekulturní, temné jako celý evropský středověk. Antická lékařská věda byla zapomenuta, od města k městu táhnou jen potulní bradýři, vlastně holiči, z nichž se stali ranhojiči – břitva se často hodila nejen k holení, ale také k uříznutí, vyříznutí, zkrátka k „lékařskému“ zákroku. Jeden z takových bradýřů se nerad, ale přece jen ujal desetiletého sirotka Roba Coleho. Ten se na cestách s ním vyučil nejen žonglování a jiným estrádním kouskům, které „ordinaci“ doprovázely, ale také Mistrovým dovednostem.

Rob však nechtěl skončit jen jako potulný ranhojič. Jeho nezměrná touha po poznání ho dovedla přes mnohé překážky včetně zapření křesťanské víry až do daleké Persie, kde léčil a vyučoval legendární Avicenna. Splnil se mu sen, když ho učenec a zakladatel moderní medicíny přijal za svého žáka a vyrostl vedle něj ve velkého středověkého léčitele.

Gordonův a Stölzlův Ranhojič zdaleka není jen film o počátcích moderní medicíny. Je především velkým epickým životním příběhem člověka, který své potřebě vědět, umět a pomáhat lidem dokáže obětovat prakticky vše, včetně riskování vlastního života. A to v době, kdy už představa pitvy naháněla hrůzu, a léčitelé se jen dohadovali, jak to „uvnitř“ vypadá. O otevření živého člověka nemluvě.

Film skvěle vystihuje jak temnou atmosféru středověkého Londýna s jeho chudobou, špínou, nemocemi a nemilosrdnou vládou církve nad životem i smrtí, tak lesk, bohatství a rozmařilost tehdejší Persie. Vypráví dobrodružný, napínavý příběh s podtóny, které rezonují i v současnosti – národnostní a náboženské sváry, fanatismus a válka, která ničí to, co zrodila lidská touha po vědění a lepším životě.

Navzdory dvouapůlhodinové a přece jen trochu nadbytečné délce film v zásadě nenudí, protože má hutný příběh a silné nejen hlavní, ale i vedlejší postavy. První pitva nebo první operace slepého střeva (onemocnění, tehdy zvané postranní nemoc, bylo do té doby stoprocentně smrtelné) jsou přitom napínavější než kdekterá velkolepá bitva v jiných historických filmech. A nechybí ani romantická linie dvou zamilovaných. Je sice značně předvídatelná, ale to patří k věci, není to linie hlavní.

Herecky vládne první, anglické části zcela suverénně Stellan Skarsgärd v roli bradýře a Robova prvního Mistra. Vynikající švédský herec v postavě drsného, zábavného i něžného muže znovu dokázal svůj ohromný herecký rejstřík.

Příjemným překvapením je výkon debutujícího britského herce Toma Paynea, který zvládl roli Roba Coleho s charismatem i přesvědčivostí.

A Ben Kingsley jako Avicenna zahrál starého moudrého muže s naprostou jistotou.

Ranhojič je film výpravný, nešetřilo se na exteriérech a kameraman Hagen Bogdanski působivě vystihuje každé prostředí. Ranhojič je zkrátka historický film, jaký má být.