Hlavní obsah

RECENZE: Yves Saint Laurent - Pod dozorem hrdinova milence?

Právo, Věra Míšková

Jeden z nejslavnějších módních návrhářů Yves Saint Laurent (1936–2008) bude letos ztvárněn hned ve dvou filmech. Podobně jako před léty Frearsovy Nebezpečné známosti a Formanův Valmont i tentokrát změří síly na jednom tématu dva filmaři a jejich herci.

Foto: Bioscop

Pierre Niney jako Yves Saint Laurent zkouší jeden ze svých modelů.

Článek

Jako první vstupuje ve čtvrtek do českých kin film se všeříkajícím názvem Yves Saint Laurent francouzského režiséra Jalila Lesperta. Ten do titulní role obsadil nejmladšího herce slavné Comédie Francaise, jedenadvacetiletého Pierra Nineyho, který je legendárnímu návrháři fyzicky hodně podobný.

Foto: Bioscop

Do českých kin přichází film Yves Saint Laurent.

Film se připravoval a natáčel se souhlasem hrdinova životního i obchodního partnera Pierra Bergého, což režisérovi na jedné straně otevřelo přístup do soukromých archivů slavného módního tvůrce, ale také to Lespertovi možná trochu svázalo ruce.

Film je velmi klasicky vyprávěný životní příběh, v němž Bergé je vypravěčem a Yves Saint Laurent miláčkem, kterého jeho partner ochranitelsky tahá ze smutků, vše zařizuje, organizuje a žehlí, kdykoli to umělec ve svých alkoholových a drogových opojeních přežene.

Film sleduje Yvese od chvíle, kdy jako sedmnáctiletý talentovaný mladíček přišel do Paříže a začal pracovat pro Christiana Diora. Po jeho smrti se jako jedenadvacetiletý stal uměleckým ředitelem firmy a vzápětí představil vlastní kolekci haute couture, která se stala hitem.

Na jedné z módních přehlídek se seznámil s Pierrem Bergém, svou budoucí láskou a životním i obchodním partnerem. O tři roky později spolu založili značku YSL.

Pierre Niney v sobě má něhu i běsy génia Laurentova oboru i jeho sexuální orientace. Šaty, které manekýny předvádějí, jsou nádherné, ale film se bohužel soustředí více na deprese, alkoholové dýchánky a milostný vztah než na to, co a proč z génia „vypadlo“, tedy na módu.

Jenže filmů o bohémských Pařížanech a střetech tvůrčího ducha s obchodní realitou už tu bylo dost. A i když tento nepatří k nejslabším, divák by přece jen radši viděl víc do duše úžasného tvůrce než do jeho rozpolceného života. Zajímavější by byly skutečné pohledy do zákulisí módního byznysu než ty ve filmu sice proklamované, ale na plátně velmi krotké a zavírající dveře, kdykoli by divák chtěl nahlédnout dál.

Foto: Bioscop

Scéna z filmu o nejslavnějším módním návrháři.

Film Yves Saint Laurent, který se hrál na únorovém Berlinale v prestižní sekci Panorama, tak slibuje víc, než kolik dává, a jeho ohlas byl také spíše rozpačitý.

O to těžší to ovšem bude mít ten druhý v pořadí, který pod kratším názvem Saint Laurent natočil rovněž Francouz Bertrand Bonello s Gaspardem Ullielem v titulní roli a Jérémie Rénierem v roli Bergého.

Od Bonella se totiž čeká víc. Po filmech Le Pornographe, Nevěstinec nebo Tiresia, které byly uvedeny na festivalu v Cannes, se předpokládá otevřenější, stylizovanější a osobitější vyprávění. Bonello nicméně premiéru filmu přeložil z plánovaného 14. května na 1. října.

Jestli to znamená zároveň zrušení očekávané účasti v Cannes, kde festival 14. května začíná, teprve uvidíme.

Yves Saint Laurent
Francie 2014, 106 min., režie: Jalil Lespert, hrají: Pierre Niney, Guillaume Gallienne, Charlotte Le Bon, Nikolai Kinski a další.

Celkové hodnocení: 65 %

Reklama

Výběr článků

Načítám