Skupina Oregon patřila spolu s Johnem McLaughlinem k průkopníkům spojení jazzu s východní hudbou v době, kdy se termín world music ještě ani nepoužíval. Soubor dal v roce 1971 dohromady kytarista Ralph Towner a kontrabasista Glen Moore, k nimž se přidal záhy i hráč na dechové nástroje Paul McCandless. Od počátku nabízel kontemplativní podobu komorního jazzu s pestrými aranžemi, ve kterých se objevovalo široké spektrum nástrojů včetně basklarinetu, klarinetu, hoboje nebo trubky a fléten či houslí. Záhy se začal inspirovat etnickou hudbou, zejména indickou, k čemuž přispíval tehdejší perkusionista Collin Walcott, který hrál nejen na tabla, ale i na sitar.

Oregon pokračovali dál i po tragické Walcottově smrti. Nejprve ho nahradil fenomenální Trilok Gurtu, se kterým skupina zahrála i v Praze, ale ten nezapadal do uměřeného pojetí souboru, takže skupina načas pokračovala jako trio, než se k ní v roce 1997 přidal bubeník Mark Walker. Zatím poslední deskou skupiny je předloňský Family Tree.

Juan Carmona a Larry Coryell (vpravo)

Juan Carmona a Larry Coryell (vpravo)

FOTO: JMW

O den později se na stejném místě představí legendární kytarista Larry Coryell se souborem Juana Carmony. Coryell patří ke generaci jazzových kytaristů, které inspiroval rockový zvuk elektrické kytary. Jeho soubor The Free Spiritis, který dal dohromady v roce 1967, patřil k pionýrům jazzrocku.

V sedmdesátých letech, která byla jazzrocku zaslíbená, dal Coryell pod vlivem východní hudby přednost uměřenějšímu komornějšímu projevu, kdy hrál třeba s vibrafonistou Garrym Burtonem. Nějakou dobu dokonce hrál jen na akustickou kytaru, než se na konci dekády vrátil opět k elektrice, nakonec mu ale učarovalo flamenco. V Praze vystoupí v doprovodu kvintetu flamencového hráče Juana Carmony.

Ve čtvrtek se v Divadle Hybernia představí kubánský pianista Roberto Fonseca se svým kvintetem. Začínal jako bubeník a věnoval se i hip hopu, ale pak mu učaroval son. Hrál v Buena Vista Social Club, kde nahradil Robéna Gonzáleze.