Resnais patřil mezi stěžejní tvůrce francouzské poválečné kinematografie. Začínal jako dokumentarista. Svůj první celovečerní film, Hirošima, má láska, natočil koncem 50. let v proudu nové vlny.

Video

Ukázka z filmu Hirošima, má láska

Snímky Hirošima, má láska, Loni v Marienbadu, Muriel neboli v čase návratu, Můj strýček z Ameriky nebo Prozřetelnost patří mezi významná díla evropské filmové moderny.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Alain Resnais na festivalu v Cannes v roce 2012

Vnesl revoluci do filmového vyprávění
O jeho filmech Loni v Marienbadu a Hirošima, má láska dodnes diskutují studenti filmových škol na celém světě. Alain Resnais patří mezi legendy světové kinematografie. Skutečnost a sen, minulost a současnost, to vše se v jeho filmech prostupuje a mísí v jedno veliké barevné představení.
Do francouzské kinematografie začátku 60. let 20. století vnesl režisér spolu s dalšími kolegy nový způsob filmového vyprávění. „Hodně mě ovlivnil André Breton, byl jsem okouzlený surrealisty, obrazy Reného Magritta... Většina toho, co se ve filmu děje, se odehraje v představách jednotlivých postav, v tom je zase vliv němého filmu," vysvětlil režisér.
"Nemusíte studovat film, stačí hodně chodit do kina," tvrdil Resnais, který před filmovým plátnem doslova vyrůstal. "Když jsem viděl první taneční číslo Freda Astaira a Ginger Rogersové, popadla mě ohromná chuť natáčet filmy. Toužil jsem vyvolat v lidech stejný pocit nadšeného rozjaření, který mě zaplavil při sledování jejich představení," prohlašoval Resnais.
Inspiraci a energii čerpal umělec podle svých slov z vědomí konce: "Lidé se liší od zvířat tím, že si uvědomují svou smrtelnost. Člověka pohání nevyhnutelnost konce a do přemítání o něm se vejdou naprosto všechny emoce, od absolutního štěstí po naprostou beznaděj."