Pozitivní domácí zprávou je, že Moravská galerie zavedla dobrovolné vstupné do stálých expozic, tragédií naopak, že Národní galerie přišla v novém kole církevních restitucí o vlastnictví děl Vyšebrodského mistra, což je, jako by pařížský Louvre ztratil Monu Lisu.

Zklamalo Pražské bienále a opět Chalupeckého cena, proti tomu bylo zajímavé Benátské bienále, kde v mezinárodní expozici byla zastoupena i Anna Zemánková. Dům umění města Brna se pochlubil výstavou tvorby německého expresionisty Wilhelma Lehmbrucka. Škoda jen, že chyběl dívčí akt z Vily Tugendhat, který byl v restituci vydán původním majitelům, a ti ho obratem prodali na aukci v Londýně, protože Topolánkova vláda nevyhověla žádostem o prohlášení sochy za kulturní památku.

Detaily z fresek Václava Vavřince Reinera z chrámu v Dobré Vodě u Českých Budějovic.

Detaily z fresek Václava Vavřince Reinera z chrámu v Dobré Vodě u Českých Budějovic.

FOTO: Repro z knihy Václav Vavřinec Reiner

Pavel Preiss publikoval v nakladatelství Academia monografii Václava Vavřince Reinera. O českém umělci doby baroka se dosud neobjevila tak skvěle napsaná a vytvořená kniha. V Německu vyšel jako faksimile příruční skicák neznámého českého malíře z doby kolem roku 1400 – jedinečné dílo nazývané Wiener Musterbuch.

Obecní dům v Praze nabídl Muchovy plakáty ze sbírky Ivana Lendla. Větší pražskou událostí se ale stala šokující satira a černý humor v podání bratrů Chapmanových v Rudolfinu. Cisterciácké opatství ve Vyšším Brodě představilo výjimečnou památku středověkého zlatnictví – Závišův kříž, kterému konkurují jen korunovační klenoty v Praze.

V německé Postupimi se konala poslední zastávka výstavy Europa Jagellonica, jednoho z nejobjevnějších projektů o umění ve střední Evropě v posledním desetiletí. Recenze v německém tisku byly plné uznání. Naši západní sousedé mohli zásluhou Jiřího Fajta poprvé obdivovat obrazy Litoměřického mistra a plastiky Žebráckého a Zvíkovského mistra.

Ze zahraničních výstav nutno ocenit výstavu o vztahu Cézanna k dědictví minulosti v Budapešti, užitečnou bilanci kubisty George Braquea v Paříži a Jaro renesance ve Florencii. Konečně Rijksmuseum v Amsterdamu, jehož ozdobou je Rembrandtova Noční hlídka, po deseti letech rekonstrukcí znovu otevřelo své sály a za pouhé čtyři měsíce přišel milión diváků.

Pět nejlepších výstav podle Petera Kováče
1. Europa Jagellonica v německé Postupimi
2. Paul Cézanne v Budapešti
3. Jake & Dinos Chapman v Praze
4. Jaro renesance ve Florencii
5. Závišův kříž ve Vyšším Brodě