Jeho paralelní život ale na internetu běží dál: na webu České televize jsou k mání všechny díly i bonusová videa, časová osa nabízí přehled zásadních událostí i perliček.

Jenže sázka na hravost publika se i nevyplácí – divák vyprovokovaný k přehrabování se ve vzpomínkách totiž odhalí i „špatně“ použitou banalitu jako obal na květináč

Rodinná sága, která obsáhla čtyři desetiletí, vzpomíná na nedávnou minulost s nostalgií i lehkým nadhledem. A záměr jí vyšel: čtyřicátníci propadají nad rekvizitami vzpomínkám na dětství, jako by po letech našli své první džíny, dohadují se o správném tvaru pivních lahví, ale třeba chartu a antichartu – velké dějiny v pozadí – přitom moc neřeší. Podobně jako tehdy, kdy k nim starosti rodičů nedoléhaly.

Seriáloví Dvořákovi mají představovat průměrnou českou rodinu. „Proti bolševikovi“ je nejvíc zaujatá babička, nejmladší člen rodiny pak po letech tátovi vyčte, že se životem snažil jen proplout. Generační rozpory se přitom smířlivě halí do zábavného retroobalu a to vše se nabízí i divákům, kteří se narodili už do nové doby. I s návodem k použití.

Jenže sázka na hravost publika se i nevyplácí – divák vyprovokovaný k přehrabování se ve vzpomínkách totiž odhalí i „špatně“ použitou banalitu jako obal na květináč. A to štáb sehnal a oživil z té doby kdeco, i vybledlý a rozlámaný kempinkový nábytek, nechal vyrobit obaly na potraviny, které se nedochovaly.

Horší jsou časové nepřesnosti a zjednodušení, ty pamětníky popíchnou víc. Třeba prvomájový průvod bez známek blížícího se pražského jara, povodně ovlivňující život hrdinů v trochu jinou roční dobu.

Z projektu se zjevně stalo velké sousto. S přibývajícími díly se zápletky nijak neliší od tahounů komerčních stanic, tým vedený scenáristou Rudolfem Merknerem už sahá ve snaze vymyslet další peripetie i po naivně inscenovaných bizarnostech, jako je komunikace se záhrobím. A nespokojenost diváků roste.

Problémy přibývají i s tím, jak hrdinové stárnou. Zatímco dětské role se přeobsazovaly, u dospělých postav se režisér Biser A. Arichtev spolehl na maskérnu. Místo šedesátileté Andrey Kerestešové se tak před kamerou objevuje třicátnice v ošklivé paruce a ostatní herci na tom nejsou o moc líp.

Scénář problém částečně „řeší“ podivuhodnou letorou nejstarších hrdinů: mladistvě vyhlížející „pětaosmdesátníci“ Radek a Josef (Jiří Štěpnička a Svatopluk Skopal) podle toho i žijí – první se chystá na dovolenou do Thajska a druhý si vyjede na chalupu, kde si hravě poradí s rozjetou technoparty. Že to nepomohlo, je nabíledni.

Původně mezinárodně úspěšný projekt se nezadržitelně proměnil v parodii sebe sama.

Další retroseriál z tvůrčí dílny Dramedy Productions, První republika, který se začne natáčet o prázdninách, obsáhne však už o něco kratší období, zhruba čtvrtstoletí od počátků Československa až do konce druhé světové války.

Publikum v něm bude sledovat osudy jednoho venkovského rodu, který zbohatne na dodávkách potravin pro frontu a poté přesídlí do pražského Podolí.