Dovoluji si výkop doprovodit zlověstným zavrčením: Divadlo Company, které se ze Strašnic do centra Prahy stěhovalo za nevraživého pokřiku pisálků, kteří jeho tvorbu vůbec neznali, si nemůže dovolit kolosální úlet, jakým je Gombrowicz, rozdupaný a zkomplikovaný od překladu až po režijní pojetí způsobem blížícím se sebedestrukci.

Pokleslé je všechno

Bergerová se mylně domnívá, že specifickým rysem stylu polského exulanta reflektujícího evropská traumata dvou třetin dvacátého století jsou přívlastkové postpozice a komplikované přechodníkové vazby, ve kterých herci na premiéře plavali jak vosy v pivu se sirupem.

Jan Novotný (Frederyk) a Jaromír Nosek (Amelia)

Jan Novotný (Frederyk) a Jaromír Nosek (Amelia)

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Gietzky se zpochybnil sám: Jak jen ten Gombrowiczův svět řízeného milostného experimentu opepřeného několika vraždami uprostřed běsu světové války vysvětlí Čechům, strachoval se.

Možná mu nikdo neřekl, že i v Gottlandu dobře známe burgundánskou princeznu Ivonnu, Svatbu, Operetku nebo Trans-Atlantik. Práci si zkomplikoval takovými explozemi, že ani kobercový nálet by nezničil příběh dokonaleji.

Petr Jeništa (Witold), Vilém Udatný (Hipolit) a Eva Vrbková (Maria)

Petr Jeništa (Witold), Vilém Udatný (Hipolit) a Eva Vrbková (Maria)

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Pornem, tedy pokleslostí je v Pornografii úplně všechno. Zlovolný a přesto nestatečný vůdce odboje (Jaromír Nosek), velcí manipulátoři (Petr Jeništa, Jan Novotný), milenci, kteří se nepřitahují (Hana Kusnjerová, Jan Hofman), bezradní a od ničeho k ničemu životem se zmítající Poláci (Vilém Udatný, Eva Vrbková) i nezletilá děvečka pro ponoukání ke špinavé práci Waclaw (Jakub Chromeček).

Z bažiny probublává

K dovršení zkázy dávala najevo zbytku publika hluboké porozumění halasným povzbuzováním v místech, kterým nikdo jiný než ona nerozuměla, postupně však stejně jako usínající diváci ochabující premiérová klaka.

Petr Jeništa (Witold), Jan Novotný (Frederyk), Jaromír Nosek (Amelia), v pozadí Vilém Udatný (Hipolit)

Petr Jeništa (Witold), Jan Novotný (Frederyk), Jaromír Nosek (Amelia), v pozadí Vilém Udatný (Hipolit)

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Odkudsi z pornografických hlubin rozčarování probublává chvílemi opravdový Gombrowicz: kritik manipulativnosti společnosti, její schopnosti znovu a znovu podléhat velkým, i když prázdným idejím, snadné cesty k moci tam, kde převažuje nevzdělaný obdiv k tradičním hodnotám, jimž se vládci jen vysmívají. Nic z toho ovšem Gietzkého inscenace nevyslovila přesvědčivě a srozumitelně.

Celkové hodnocení 30 %