Novelu Nora Ingvara Ambjørnsena zdramatizovali Axel Hellstenius a Petter Næsse. U nás měla premiéru v Ostravě před deseti lety a hrála se ještě v pražském Kalichu a v Pardubicích. Do pěší zóny ve Varech ji přivedl šéf souboru Jiří Seydler.

Svět plný naděje

Podtitul Laskavá komedie o tom, jak se dá létat s přistřiženými křídly, neprozrazuje nic moc, ale kdo ve Varech do divadla trefí, odchází po dvou hodinkách s dobrým pocitem v duši. V průběhu ozdravného programu nastěhují totiž dva autisty do samostatného bytu, v němž se s návodným vedením sociálního pracovníka mají pokusit stát se ze společensky vyloučených obyvatel léčeben plnoprávnými občany.
Tedy postup diametrálně odlišný od českých zvyklostí, kde vznikají nanejvýš ještě vyloučenější ghetta a nepéče státu hraničí s přímým nasměrováním postižených k nesvéprávnému mrzáctví, jež civilizovanější svět už překonal.

Autismus je postižení s nevyzpytatelným průběhem směřujícím od praktičnosti k vršení problémů a k jejich zdánlivé neřešitelnosti. Elling a Kjell v podání Tomáše Petříka a Michala Malátného to nakonec v komedii opravdu laskavé dokážou.
Nejlepší dvojicí byli v Ostravě Jan Hájek a Jiří Sedláček, pracující až s minuciózní přesností po zevrubném studiu myšlení a jednání autistů. Petřík s Malátným pod Seydlerovým vedením akcentovali spíše lidské, místy při zdánlivé nepřekonatelnosti obtíží až jímavé polohy příběhu. Jeho komika je neurážlivá a plná naděje.

Přežije rok 2020?

Oba mají na jevišti ještě vlastní alter ego (Magdalena Hniličková, Linda Kotisová). Rozruch mezi ty dva vnese i „momentálně zaostalá“ a zbouchnutá Reidun. Leny Langová hraje i další ženské - Gun a Servírku. Živým violoncellovým partem Jiřího Šlupky Svěráka doprovázejí dění na scéně Hana Janoušková, Eva Kumperová nebo Natalia Rothbauerová.

Nejkrásnější divadelní budovu u nás oddělila radnice od města lázeňskou zónou. S ohledem na stovky výjimek s povoleným vjezdem do ní by se nic nestalo, kdyby návštěvníci divadla mezi 19. a 22. hodinou - třeba proti vstupence - nemuseli do divadla klusat od nádraží pěšky. Kde ale není vůle, zůstává divadlo v ohrožení.

Karlovarské městské divadlo - Axel Hellstenius, Petter Næsse: Chvála bláznovství aneb Elling a Kjell. Podle novely Ingvara Ambjørnsena. Režie Jiří Seydler, dramaturgie Petra Kohutová, scéna Ján Zavarský, kostýmy Tomáš Kypta, hudba Jiří Šlupka Svěrák, píseň složil Michal Malátný. Premiéra 20. října 2012, psáno z reprízy 4. února 2013.

Celkové hodnocení: 75%