Režisérka pobývá pracovně v USA. V některých sálech pozdravila diváky alespoň z plátna. Hlavní roli v jejím snímku ztvárnila slovenská herečka Tatiana Pauhofová. Hraje advokátku Palachovy rodiny Dagmar Burešovou, která obhajovala disidenty. Po roce 1989 se stala ministryní spravedlnosti.

Snímek o celkové stopáži přes čtyři hodiny začíná rekonstrukcí Palachova činu, který se 16. ledna 1969 upálil ve snaze vyburcovat společnost, aby se nesmířila s vývojem po okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy. Na příběhu mladé právničky, která se ujala zastupování Palachovy matky ve sporu s komunistickým funkcionářem, sleduje proměnu společnosti - od masového tichého vzdoru vrcholícího Palachovým pohřbem k rostoucí rezignovanosti a nastupující normalizaci.

Autor scénáře Štěpán Hulík

Autor scénáře Štěpán Hulík

FOTO: Michal Kamaryt , ČTK

Další dva díly připomínají sebeobětování Jana Zajíce z února 1969, dění ve studentských kruzích, kolaborantské aktivity příslušníků StB i to, jak chtěl komunistický režim vymazat Palachův odkaz z národního povědomí.

Režisérka studovala v Praze

Poměry, proti nimž Palach bojoval, zná Hollandová z vlastní szkušenosti. V době pražského jara a začínající normalizace studovala pražskou FAMU, v Praze se podílela na studentském hnutí, v prosinci 1971 byla zatčena a ve vazbě v Ruzyni strávila téměř dva měsíce. Poslance Viléma Nového, který tehdy Palachův čin zlehčoval lživým prohlášením o "studeném ohni", si zahrál Martin Huba. V dalších rolích se objeví Petr Stach, Jaroslava Pokorná, Ivan Trojan, Vojtěch Kotek, Igor Bareš, Jan Budař, David Novotný a Stanislav Zindulka.

Slovenská herečka Tatiana Pauhofová bude hrát hlavní roli advokátky.

Slovenská herečka Tatiana Pauhofová

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Herečce Vlastě Chramostové, která kvůli svým postojům za normalizace nesměla veřejně vystupovat, se snímek velice líbil. "Je pro mě pikantní, že toto velké české téma natočila po 44 letech právě polská filmařka. I polští historici mají pro nás velké porozumění a přes svůj pohled ze zahraničí řeší samozřejmě také svůj problém. Protože my je máme podobné," řekla.

Stejný názor na kvality filmu měl její muž, kameraman Stanislav Milota, mimo jiné autor filmové eseje dokumentující Palachův pohřeb z 25. ledna 1969. Materiál byl nalezen až v roce 2002 zcela náhodou. Dokument s názvem Jan 69 byl sestříhán a doplněn hudbou Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka bez jakýchkoliv titulků či komentáře. "Ten příběh, co se stal, je zkrátka nevymyšlený. Je to životní dokument - a z toho se odvíjí. Proto i ty aranžované věci jsou věrohodné," řekl Milota.