Svědčí o tom zájem o kultovní, více než šestisetstránkovou erotickou prózu Padesát odstínů šedi od „E. L. Jamese“, což je ovšem „česká“ verze jména britské prozaičky Eriky Leonardy Jamesové. Trvá zájem o další rozsáhlé prózy Nora Joa Nesboa, jak o Sněhuláka, Spasitele, tak i o další. V oblibě je severská detektivka, zastoupená třeba i Svědkyní ohně švédského manželského páru publikujícího pod pseudonymem Lars Kepler či o knihy jejich rodáka Hakana Nessera.

Platí to i o české tvorbě. Už před jarem vydala Kateřina Tučková Žítkovské bohyně, příběh žen z Bílých Karpat, vládnoucích zvláštními schopnostmi. A zájem trvá. Navíc podpořen Cenou Škvoreckého. Podobně si zachovávají čtenáře Michal Viewegh či Halina Pawlovská.

Kuchařky jsou fenomén

Fenoménem se stávají kuchařky. Možná i vlivem nebývalého zájmu všech možných televizních kanálů nabízet když ne duševní, natož duchovní „krmi“, tak alespoň recepty. Ne nadarmo ovládl před nedávnem prodej téměř 80 tisíci výtisky Jiří Babica se svými dobrotami. Letos nabídl recepty ze světa i „fotbalové dobroty“. Zdeněk Pohlreich má díky televizi o popularitu rovněž postaráno, stejně jako náš italský přítel Emanuel Ridi či Jaroslav Sapík, který nabídl jak Můj divotvorný hrnec, tak Česko na talíři.

Nejde přitom o levné záležitosti, takřka všechny ceny začínají na třech stovkách a šplhají výš. Řešením není zájem o e-knihy, jejichž podíl se „v rámci celého trhu ani letos nedostane přes jedno procento. Nicméně právě tohle je kategorie s největším očekáváním do budoucna,“ říká tajemnice Svazu knihkupců a nakladatelů Marcela Turečková.

Nadále trvá pokles počtu vydaných knih. Národní knihovna ČR vede v databázi Česká národní bibliografie v roce 2011 16 tisíc titulů, což je o dva tisíce méně než v roce 2008. Průměrná cena knihy se loni pohybovala kolem 240 Kč. Méně to letos jistě nebude. Projevuje se tak barbarské zvýšení DPH na knihy, které od roku 2007, kdy činila daň pět procent, stouplo třikrát, s dočasným vrcholem 15 procent od 1. 1. 2013.

Kromě cen a šíře produkce to má nejhorší dopad na odbornou literaturu. Během dvou let od prvního zvýšení z pěti na devět procent v roce 2008 klesla produkce odborných titulů o šestnáct procent a produkce vysokoškolských učebnic dokonce o 27 procent!
Zájem o knihy trvá i v těchto podmínkách, a tak se čtenář na dílo v tištěné i elektronické podobě pod stromečkem těšit může.