V pražském Divadle Broadway se odbude premiéra rockové opery Klíč králů, kterou napsal váš manžel, zpěvák a skladatel Daniel Landa. V minulosti všechna jeho díla vyvolávala v kulturním světě velké emoce. Bude to tak i tentokrát?

Určitě, očekávám to. Klíč králů hodně řeší politickou situaci a podle mě je velice aktuální.

V jaké době se odehrává?

Je to fantasy příběh, takže se odehrává takříkajíc v nějaké době. Vystupují v něm elfové, orkové, upíři, ale i normální lidé.

Jak dlouho vznikal?

Nápad přišel asi před deseti lety. Od té doby ovšem prošel vývojem, takže kdyby někdo četl původní poznámky, asi by nepoznal, že je to Klíč králů tak, jak bude uveden. Pro nás je však myšlenka stále stejná, i nyní vyjadřuje přesně to, co jsme tenkrát chtěli říct.

Proč Klíč králů nevznikl dřív?

Věděli jsme sice, co chceme říct, jenom jsme to ještě neuměli. Potom přišly další projekty a ta myšlenka trochu zapadla. Po deseti letech ale znovu přišla a my měli pocit, že nastala doba, kdy bychom ji měli zrealizovat.

Co je na režírování Klíče králů nejtěžší?

Někdy je těžké dostat z herců to, co dílo potřebuje. Oni nejsou tvůrci a někdy je komunikace s nimi složitá. Mají třeba pocit, že našli přesně polohu, kterou si dílo vyžaduje, přitom to tak z mého režijního pohledu není. Při přípravě jakéhokoli díla se ale vždycky řeší spousta problémů.

Kdo z herců, s nimiž pracujete, poselství hry nejvíce pochopil?

Je jich samozřejmě víc, nechtěla bych nikomu křivdit. Velmi dobře svou roli pojal třeba Ondřej Izdný. A také Pepa Vojtek, jenž mě velice překvapil. Trochu jsem se spolupráce s ním bála, ale role, kterou v Klíči králů má, mu opravdu sedla a on se jí zhostil výborně. Je tu řada herců, kteří nemají jméno, nejsou na plakátech, ale své role zvládají skvěle. Víte, takový systém se mi nelíbí. Nejsem nadšená z toho, že na plakátech jsou ti, kteří třeba nejsou tak dobří. To jsem ale nemohla ovlivnit.

Budou všechny písničky, které v rockové opeře zazní, nové?

Ano, Dan všechny napsal pro tuhle hru. Dokonce několik písní nepoužil, takže skončily v šuplíku. Psát muzikál je tvůrčí práce. Spousta lidí si vůbec neuvědomuje, jak to probíhá. Představují si, že si autor sedne, něco napíše a dělá to denně od osmi do čtyř. Tak to ale vůbec nefunguje, tedy ne v případě lidí, kteří jsou opravdoví tvůrci a nepíší na zakázku. Neznamená to, že nějaká věc nemůže vznikat rychle. Není to ale pravidlo.

Bude Dan Landa v muzikálu hrát?

Není to plánované.

Se svým mužem jste pracovali na několika muzikálech i filmech. Jak vysoko Klíč králů řadíte?

Je to samozřejmě především Danovo dílo. Shodli jsme se ale na tom, že je to dosavadní vrchol naší spolupráce. Když dokončíte nějaké dílo, řeknete si třeba, že jste se tak úplně nedostal tam, kam jste na začátku chtěl. Během procesu se představa někdy ztratí a může to skončit úplně jinak. Zažila jsem to třeba u filmu Tacho. Klíč králů je ale naší počáteční představě nejblíž.