Film Prometheus neustále vyvolává dojem „to už jsem někde viděl“. Ať jde o scénář nebo o design strojů a vesmírných příšer, všechno připomíná různé díly vetřelčí ságy.

Na začátku se ve vesmírném korábu probouzí k vědomí posádka - jedna z nich je mladá žena a jeden z nich je android (Michael Fassbender). Aby toho retra nebylo málo, utrhnou mu ke konci hlavu. Když posádka vyjede ven, zastihne je bouře, objevují rozsáhlé tajemné prostory po dávné civilizaci a tak dále. To všechno tu už bylo.

Noomi Rapaceová

Noomi Rapaceová

FOTO: Bontonfilm

Mladá vědkyně Elisabeth (Noomi Rapaceová) je navíc podobná proslulé Ripleyové, i když nemá její charisma. Ztělesnění chladné krásy, čili zlou zástupkyni investora výpravy, si zahrála Charlize Theronová.

Všichni se vydávají objevit počátky lidské civilizace, najít odpověď, proč existujeme. Každý má ale úplně jinou motivaci. Příběh se zajímavě otvírá - celkem vtipné a chytré dialogy nenudí a triky odpovídají rozpočtu. Některé letecké záběry mohou navodit příjemné mrazení, přičemž design všeho je neoriginální a jasně napodobuje Vetřelce.

Charlize Theronová a Idris Elba

Charlize Theronová a Idris Elba

FOTO: Bontonfilm

Pak postupně nadšení vyprchá. Ve scénáři se objevují zarážející nelogičnosti. Jedna z těch nejmenších je, že teprve při příletu na cizí planetu posádce vysvětlují, kam letí a co budou dělat. Takže oni podepsali smlouvu na dlouhodobou práci, při které jde o život, a nezeptali se, kam letí?

Účastníci výpravy mají být vědci, ale zřejmě musejí být naprosto tupí. Na cizí planetě například uvidí divného plaza, který výbojně zvedá hlavu, a místo aby ho usmažili zbraněmi (ty si z nepochopitelných důvodů nechali na lodi) nebo alespoň urychleně zmizeli, tak začnou dětinsky blbnout a jeden z nich se k němu bezelstně přiblíží obličejem. „Překvapivě“ je to zabije.

Výprava na vzdálené planetě

Výprava na vzdálené planetě

FOTO: Bontonfilm

Není také jasné, jak může mít velmi hubená Elisabeth v těle vetřelce velkého jako kočka a přitom to na ní není vidět. Nemluvě o tom, že po operativním vyjmutí něčeho tak obrovského žena skoro nemá jizvu, okamžitě se zvedá a v klidu běhá (!) po lodi s pěkně zahojeným bříškem. Není přitom malátná, ani vysílená. Byl pan scenárista někdy na nějaké operaci břicha? Asi ne.

Nejhorší ale je, že druhá polovina scénáře se motá od ničeho k ničemu - je podivně zkratkovitá, nemá ani náznak geniální atmosféry prvního Vetřelce. Nemůžeme si tu užít čistou rozkoš z napínavého vyprávění, spíše to působí jako typická béčková vyvražďovačka bez nápadu. Škoda, Ridley Scott míval na víc.

Celkové hodnocení: 60 %