Hlavní obsah

O posedlosti tvorbou Ibsenova Stavitele Solnesse

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na činoherní premiéry Moravského divadla už vysílá katedra teatrologie Filozofické fakulty Palackého univerzity elitní zvědy. Něco je tedy v nazírání na jeho tvorbu na spadnutí. Nejvyšší čas vzít proměnu souboru a kvalitu jeho repertoáru na vědomí.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Klára Klepáčková hraje elektrizující Hildu Wangelovou.

Článek

Solnesse, kterým Henrik Ibsen načal páté, poslední desetiletí úctyhodné řádky dramat, za jejichž páteřní část bývá považováno vykolíkování území pro realistické drama na přelomu 70. a 80. let 19. století, se ujal milovník temnoty a glosátor stínů v duši člověka i společnosti Michael Tarant.

Nemohl mít lepší nápad než svěřit hudbu k inscenaci Vladimíru Franzovi. Po delším čase zase skladatelův celistvý inscenační opus, v němž v souladu s osudem stavitele vzpínajícího se k výšinám nad vlastní limity běsní v tympánech ďáblové. Solnessovy věže posvěcují varhanní polyfonie a milostné scény dopovídají libozvučné smyčce.

Scéna Tomáše Moravce a kostýmy Kláry Vágnerové nastavují zrcadla lidským možnostem. Od zdánlivého realismu se stavby a rekvizity vzpínají k expresi bičující provokativní barevností šatů nedbale nonšalantní múzy a záhubné lásky Hildy Wangelové ve strhujícím premiérovém projevu Kláry Klepáčové.

Tarant v inscenaci přesně vystihl lidskou pýchu vzepřít se Bohu, nestavět mu chrámy, které si zaslouží spíš lidé. Až do chvíle, v níž se do duše vkrádá pochybnost: Mladí toho dokážou ještě víc. Úsilí překonat strach se mění v rouhačství. To vše vyjevuje v titulní postavě Petr Kubes v dokonalém prostoupení s naznačeným faustovským mýtem.

Stíny a vzepjetí

Přesné dávkování významů v mozaice příběhu připadlo také na Vendulu Fialovou (Kaja Fosliová), Naděždu Chrobokovou-Tomicovou (Solnessova žena Alina), Jaroslava Krejčího (MUDr. Herdal), Josefa Bartoně (stavitel Brovik)…

Stavitel Solness je inscenací o stínech minulosti a o vzepjetí člověka. Nebyl by to Ibsen, aby ve chvíli dosažení cíle na cestě vzhůru neukončil drama tragicky. Moravské divadlo má inscenaci, která obstojí na kterékoli divadelní přehlídce.

Moravské divadlo Olomouc - Henrik Ibsen: Stavitel Solness. Překlad František Fröhlich. Režie Michael Tarant, dramaturgie Milan Šotek, scéna Tomáš Moravec, kostýmy Klára Vágnerová, hudba Vladimír Franz, pohybová spolupráce Vlasta Hartlová. Premiéra 13. dubna 2012.

Celkové hodnocení: 85%

Reklama

Výběr článků

Načítám