Hodný syn je vyhroceným rodinným dramatem, které se soustředí především na psychologický portrét nezdravého vztahu syna k matce. Herečka Leila se svými dvěma syny odjíždí z města, aby unikla bulvárnímu tisku.

Zatímco uzavřený Unto bloumá po okolí se svou kamerou, starší Ilmari nelibě nese jakéhokoliv „vetřelce“, který by ohrozil jeho vztah s milovanou matkou. Když začne s rodinou přebývat i matčin nový milenec, Ilmariho „ochranitelské sklony“ začnou nabývat stále nebezpečnější podobu. Snímek byl uveden v oficiálním výběru MFF Toronto a získal cenu Zlatý Hugo v kategorii Objev roku na loňském MFF v Chicagu.

Hodný syn zvítězil v konkurenci dalších 11 titulů, mezi nimiž byl i český zástupce Příliš mladá noc, který natočil v Praze žijící slovinský režisér Olmo Omerzu a který vstupuje vzápětí do českých kin.

Soutěžní sekce byly velmi vyrovnané

Jak vyplynulo z páteční tiskové konference, výsledky soutěžní sekce byly velmi vyrovnané. Hodný syn dostal od třiatřicetičlenné poroty, sestavené z diváků, kteří se do ní přihlásili, 60 bodů. Na dalších místech figurují rumunsko švédsko-srbský film Loverboy a ruský Portrét v pološeru. Porotci konstatovali, že „každý ze soutěžních filmů se dotýká důležitého společenského tématu“, že se v současném evropském filmu vrací téma morálky a životní volby a že výběr vítěze Grand Prix nebyl jednoduchý.

Vedle slavnostního vyhlášení a předání ceny vítězi převzala na závěrečném večeru v pražském kině Cinestar Anděl cenu Kristián za přínos světovému filmu polská režisérka Agniezska Hollandová, která v Česku právě natáčí film Hořící keř. Ten reflektuje události následující po smrti Jana Palacha, který se v lednu 1969 v Praze upálil.

Film Agniezsky Hollandové V temnotách, který byl nominovaný na Oscara za nejlepší zahraniční film, pak byl jedním ze závěrečných filmů festivalu. Ten nyní v ozvěnách pokračuje v Liberci, Hradci Králové, Pardubicích, Českých Budějovicích a v Ostravě.