Hlavní obsah

Pět tet po Vernisáži umřelo od marnosti

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dvakrát se režisér Ivo Krobot v Huse na provázku kriticky zabýval problémem fetišů české kultury (Babička a Švejk), až si jeden fetiš s dramaturgem Petrem Oslzlým zcela nekriticky upekli sami. V Městském divadle Mladá Boleslav nastrojili Vernisáž Václava Havla s „kratičkou krejzy fantazií na téma po pětadvaceti letech“.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Havlova hra Pět tet v podání herců mladoboleslavského divadla.

Článek

S takovým potvrzením objednávky napsal Havel Pět tet; dopovězení Vernisáže z roku 1975. Výslovně pro Oslzlého a Vladimíra Morávka k uvedení na Divadle evropských regionů v Hradci 2010. Na Havlově dvorku měla inscenace úspěch, takže se hrála ještě na festivalu Čekání na Václava, a pak v hradeckém Studiu  Beseda. A ve Francii.

My na to máme

Vernisáž je mučivě a hořkosměšně aktuální i bez patnáctiminutové pointy Pěti tet.

V době, kdy její autor odmítaje podvolit se neřádu husákovské normalizace sám pracoval v pivovaru, domáhali se materiálního blahobytu jen občané, jejichž jednotící ideou byl sebeklam, že „bez nás by to vzali do rukou ti opravdu zlí“, a také heslo „kdo neokrádá stát, okrádá rodinu“.

Pět tet je výkřikem napsaným už v čase zase blbé nálady. U moci znovu chameleóni bez páteře. Zbohatli jen veksláci, zloději a estébáci, majitelé bezpečnostních agentur.

Blahobytně se vysmívají Havlovu idealismu, jeho víře v možnost polepšení člověka, a paličatosti dědiců-pravdoláskařů, jejichž seznamy už čekají na ráznějšího, národu oddaného pána s putinovskou zástavou na šavli.

Až potud legitimní, aktuální téma, které Morávek ve spolupráci Klicperova divadla a Husy na provázku povýšil v řádu vlastní inscenační poetiky na znamenitý kousek.

Ne tak Krobot v Mladé Boleslavi. Vše podstatné vypovídá scéna Václava Špaleho: Jelení paroží nad zpovědnicí z demolice kostela vystřídá trofej hlavy nosorožce. Zmnoží se počet madon vystavených na krbu. Kynžál vystřídá na zdi sbírka pistolí…

Pěstí na oko a z jiné operety je devótní projekce rozhovoru Jana Nováka s Václavem Havlem po přestávce. Ano, umřel nám pan prezident, ale nepoškozujme ho!

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Petra Nakládalová (Věra), Petr Halíček (Bedřich Vaněk) a Roman Teprt (Michal) v nově nastudované hře mladoboleslavského divadla.

Teprtová forsáž

Ivo Krobot předvedl, čím žádná hra Václava Havla být nemá. Romanovi Teprtovi v roli zbohatlíka Michala předepsal hysterickou šarži; takovou ohnivou forsáž, že autorův popel v rodinné hrobce plál studem. Postava absolutně mimo rejstřík. Bohužel nakazila i Věru Petry Nakládalové, která zářila jen v ouvertuře.

Petr Halíček v roli nekonfliktního Havlova Bedřicha Vaňka si se spoluhráči nevěděl rady. Držel Vaňkovu pozici, jak jen mohl, ale byl na něm vidět obranný reflex před spoluhráči. A tak jedinou figurkou v řádu Halových absurdit zůstal Lubor Šonka v roli majordoma Bédy. Předznamenává první inscenace hry Václava Havla v Mladé Boleslavi novou vlnu nepodarků? Smutno je z Vernisáže i Pěti tet.

Městské divadlo Mladá Boleslav - Václav Havel Vernisáž. Pět tet. Režie Ivo Krobot, dramaturgie Petr Oslzlý, scéna Václav Špale, kostýmy Alice Novotná-Lašková, pohybová spolupráce David Strnad, hudba a hudební dramaturgie Lubor Šonka. Vernisáž 10. února 2012 na Velké scéně.

Celkové hodnocení 35%

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám