Hlavní obsah

České divadlo ležící, přežívající během roku 2011

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jestliže jsem loni psala o tom, že většina domácích scén zápasí o holou existenci a že za těchto okolností je velmi obtížné hodnotit jejich umělecké směřování, pak po roce se bohužel nic nezměnilo. Pravda, kultura opět dostala nového ministra, pardon ministryni, která ale hned v prvním rozhovoru pro Právo sdělila, že živé umění, tj. herci, malíři, muzikanti, si na sebe, na rozdíl od památek, může do značné míry vydělat.

Článek

Všem ředitelům českých divadel tím určitě přidala na optimismu. Zvláště ředitelům velkých operních scén, jež z nedostatku financí ruší premiéry, anebo recyklují starší inscenace. Je vlastně s podivem, že z mých pěti zážitků končícího roku jsou tři věnovány opeře.

Ovšem Glassovy Příšerné děti vznikly díky podpoře Pražského Quadriennale a Havelkova půvabná inscenace Scarlattiho operky Kde je láska, je i žárlivost zase díky České televizi, která se podílela na její realizaci, kterou jste spolu s dokumentem o zámeckém divadle rodiny Schwarzenberků mohli sledovat na Boží hod vánoční na ČT 2.

Že se za zmíněných okolností pustí ostravská opera do tak náročného projektu, jakým je Hindemithův Cardillac, a dosáhne velmi úctyhodného výsledku, je malý zázrak. A velká radost.

Formalistních exhibicí se v divadle urodilo víc než poctivého divadla

Činoherní divadlo mi letos moc opravdových zážitků nepřineslo, i když musím spravedlivě přiznat, že jsem zdaleka nestihla vše, co bych vidět mohla a měla. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že formalistních exhibicí se v českém divadle urodilo víc než poctivého divadla, založeného na nápaditém režisérském přečtení textu a hereckém umění. A že to rozhodně není věcí nedostatečných financí.

I proto byl pro mne výjimečný Radokův Shakespeare, přečtený s nostalgií i humorem a převedený do divadelní poezie, dokonale ladící se zámeckým parkem, anebo úžas nad rafinovanou prostotou hereckého umění Josefa Somra v pražské Viole.

Ne vše se vejde do žebříčku pěti inscenací. Třeba zážitek z hravého Zločinu v Posázavském Pacifiku mladoboleslavského souboru v režii Ondřeje Havelky, z intimního, kontaktního hereckého divadla v Divadle Ungelt, ze spolusdíleného dětského nadšení z námořnických pohádek v libereckém Naivním divadle.

A také z nádherné Vojny a míru vídeňského Burgtheatru, kterou do Prahy přivezl Pražský divadelní festival německého jazyka, anebo z radostné akrobatické lehkosti francouzských artistů Compagnie XY na Letní Letné.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám