Prosadil jste se na newyorské scéně, přesto jste se rozhodl opustit úspěšnou kariéru v „hlavním městě jazzu“ a vrátit do Izraele. Co vás na izraelské scéně nejvíc inspiruje?

Izraelská hudba jako celek, včetně jazzu, je ovlivněna velkým množstvím kultur. Marockou, tureckou, řeckou, východoevropskou a samozřejmě původní židovskou. Pro mě to znamená ohromný prostor inspirace, ve kterém se mohu pohybovat. V mé hudbě to poznáte.

Máte tedy pocit, že kdybyste zůstal v USA, hrál byste víc „americky“, v duchu tradičnějšího pojetí jazzu?

Věřím, že moje desky nejsou jednoduše „americké“ či ovlivněné pouze jedním regionem, kde jsem zrovna pobýval. Vždy čerpám z více zdrojů. Ale je pravda, že jako skladatel už podvědomě zpracovávám životní zkušenosti, dojmy z přírody, hudby, lidí a všeho, co mě obklopuje.

Na probíhajícím turné jste se, na rozdíl od předchozích početnějších ansámblů, vrátil k základnímu obsazení tria. Znamená to, že i následující nahrávku pořídíte v triu?

Pro další desku vybírám hned z několika variant, které mě momentálně nejvíc zajímají. Začal jsem pracovat na kompozicích pro orchestr a také pro smyčcový kvartet. Ale zároveň bych se rád víc ponořil do objevování ladino - jazyka a hudby sefardských Židů.

Vašeho dlouhodobého spoluhráče, klavíristu Shaie Maestra, nahradil Omri Mor. Jak to změnilo vaši hudbu?

Každý muzikant je jiný a tak je skvělé pracovat s různými lidmi. Rád měním spoluhráče, protože je dobře trochu se posouvat a objevovat odlišná hudební směřování. Shai se mnou hrál pět let, od doby, kdy mu bylo teprve devatenáct. Což bylo skvělé načasování, aby se stihl připravit na svoji vlastní hudbu.

Na své značce RazDaz vydáváte sólová alba svých spolupracovníků. Jde o symbolickou „splátku dluhu“ z dob, kdy vám Chick Corea umožnil vydat první alba na svém labelu Stretch?

Chick měl na mě opravdu ohromný vliv, což se odráží v celém mém životě i v současné práci. Doslova mi dal „manuál“, jak se stát kapelníkem. A měl jsem vždy štěstí, že se mnou hráli neuvěřitelně nadaní mladí muzikanti. Je skvělé, že jim mohu dát příležitost a podpořit je nejen ve svojí kapele, ale i na jejich vlastních hudebních cestách.