Hlavní obsah

Skladatelka Silvie Bodorová: Mé dílo je o životě i smrti

Právo, Vladimír Říha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ve středu a čtvrtek zazní v pražském Obecním domě i Symfonie č. 1 od Silvie Bodorové, jež v rozhovoru vysvětlila, jak právě tato skladba vznikala.

Foto: archiv, Právo

Silvie Bodorová

Článek

Jak vznikala vaše Symfonie č. 1?

S jejím psaním jsem dlouho otálela. Čekala jsem na několik důležitých věcí – na vnější podnět a také na dobu, kdy si budu myslet, že jsem schopna svojí symfonií něco říci. Jsem vděčna Symfonickému orchestru hl. města Prahy FOK a šéfdirigentovi Jiřímu Koutovi za jejich podnět. Kompozici jsem začala loni v lednu a dokončila ji až na začátku letošního roku.

O čem je vaše skladba?

Moje první symfonie je o životě. Tak, jak ho cítím a vidím. Jsou v ní sny, iluze i tvrdé dopady – prostě vše, co život přináší. Chtěla bych svou symfonií přinést i naději a víru, že přes všechny bolesti, se kterými se potýkáme, existuje něco, co nás převyšuje a dává smysl všemu našemu snažení, i když to tak v jednotlivostech často nevypadá. Moje symfonie je nejenom o životě se všemi úskalími, ale i o smrti. Je v ní i snaha za všech okolností si uchovat kousek naděje a lásky.

Foto: archiv, Právo

Silvie Bodorová

Proč je psána pro sólová bicí?

Myslím, že budeme těžko hledat skupinu hudebních nástrojů, které by více charakterizovaly dnešní realitu než právě bicí. Jsou dynamická, všudypřítomná. Zároveň patří i k prvním hudebním nástrojům v historii vůbec. Propojení naší dávné minulosti, síly bicích nástrojů a naší žhavé současnosti – to byl důvod, proč jsem bicím svěřila důležitou roli ve své symfonii.

Role bicích nástrojů je pro mne symbol i oblouk, je to i rytmus uvnitř každého z nás, základní projev života – tep srdce. Spolupracuji se skvělým týmem bicistů Pražských symfoniků a mám pocit, že jsem v nich našla skvělé interprety.

Co dalšího chystáte?

Letošní jaro je pro mne až neuvěřitelně plné důležitých projektů. Po pražské premiéře odjíždím do Lucemburska, kde soubor Luxembourg Sinfonietta zahraje 3. dubna moji novou skladbu Kafkas Träume. Zpívat bude Lars Grünwoldt. Pak mne 8. dubna čeká provedení Houslového koncertu v čínském Zhenshenu s americkým houslistou Kennem Wagnerem a dirigentem Chrisem Zimmermanem.

Na konci dubna v Německu zahraje kytaristka Heike Mathiessen oba mé kytarové koncerty. Před sebou mám především nádhernou výzvu a objednávku pro jednoho z nejlepších barytonistů světa Thomase Hampsona. Hampson a symfonický orchestr – to je zadání!

Reklama

Výběr článků

Načítám