Ten, kdo neviděl šílený film Taxidermia, si může gratulovat. Určitě má totiž tak ještě o uměleckých ambicích krásné iluze. Tento film je totiž mimo jiné i o posedlém vycpavači zvířat, který svou profesi, kterou je taxidermia (vycpávání živočichů), povyšuje na umění. Jeho konání totiž vyvrcholí vycpáním sebe sama a dodatečným nastylizováním svého těla speciální gilotinou do podoby torza antické sochy.

Umělec se pomyslně stává sám uměleckým dílem

Ve filmu Taxidermia se umělec stává uměleckým dílem sám. Film dobře ilustruje krajní absurdity, kterých jsou někteří rádoby „umělci“ schopní - na hlavní výstavě Decadence v Rudolfinu ostatně můžeme shlédnout i dílo malované vlastní krví.

Film Taxidermia vychází z povídek Lajose Parti Nagye a natočil ho Györgo Pálfi. Na výtvarné stránce filmu se podílel Maďar Géza Szöllősi - stal se uměleckým ředitelem filmu. Na přednášce prozradil, že řada jeho návrhů se ale do fimu nedostala. Snímek promítlo v rámci k doprovodného programu kino Aero. DVD je ale často k mání i na běžných trafikových stáncích.

Szöllősiho dílo je na výstavě Dekadence zastoupeno jak v hlavní budově v Rudolfinu tak i v Uměleckoprůmyslovém muzeu - k vidění jsou různé vycpané stylizované objekty.

Tématiku znetvoření zpracoval Joel-Peter Witkin

Hranice lidství zkoumá ve své tvorbě i Američan Joel-Peter Witkin. Milovníci černobílé fotografie tak mohou navštívit výstavu fotografa, který patří k předním představitelům světové fotografie.

Spirituální náboženská témata kombinuje s inspirací velkými díly světového malířství a tématikou tělesnosti, krásy a znetvoření.

Satyr v podání Witkina z roku 1992.

Satyr v podání Witkina z roku 1992.

FOTO: archiv: Dům umění města Brna, Joel-Peter Witkin, Novinky

S jeho tvorbou inspirovanou mimo jiné i lidmi se skutečným znetvořením se můžete seznámit ve výstavních prostorách Domu umění města Brna.

Reality show v podání dvojice Gilbert a George

Tělo jako živou sochu vidí i dvojice Gilbert a George. Na výstavu s názvem Cesty se můžete vydat do galerie Dox, která nabízí v rámci programu nabízí seznámení s tvorbou této umělecké dvojice - Italem Gilbertem Prosechem a Angličanem Georgem Passmorem.

Gilbert a George se proslavili veřejnou performance - jakousi uměleckou reality show, kdy žili své životy veřejně a zpřístupňovali (videem i fotkami) náhledy do svého života veřejnosti.

„Dá se říci, že Rudolfinum prezentuje tvorbu dvojice Gilbert & George od 2. poloviny 90. let do současnosti, zatímco DOX představuje období předchozí. Výstava v centru DOX je sestavena tak, aby fungovala samostatně. Rudolfinum lze pak vnímat jako doplnění,“ říká o volbě vystavených děl kurátor Otto M. Urban.

Své konání při kterém byli oblečeni do obleků umělci nazývali sochařskými akty. Dne 2. 12. 2010 od 18 hodin se právě jich projektu „Živé sochy“ bude týkat přednáška Pavlíny Morganové v DOXu.

Zraňování a smrt v podání Josefa Bolfa a Ivana Pinkavy

V Západočeské galerii v Plzni je k vidění projekt Ještě místo – Pustá zem. Výstava představuje dva autory, pro které je společné téma zraňování lidské bytosti a smrti.

„Ivan Pinkava prověřuje smysl lidské dočasnosti prostřednictvím černobílé fotografie, Josef Bolf nalézá pro introspekci odpovídající médium v kresbě a ve vytváření obrazu,“ sdělil Petr Vaňous, spolukurátor výstavy.

Panenky plačící krev v Pokoji č. 13

Fakt, že děti často chápou panenky a hračky jako živé bytosti zařazuje i některé exponáty ze samostatné instalace „Pokoj č. 13“ v Uměleckoprůmyslovém museu mezi prostory, ve kterých jsou k vidění díla s tématikou zraňování lidské bytosti. I ta je součástí rozsáhlého výstavního projektu.

O hlavní výstavě v projektu Decadence Now! v pražském Rudolfinu čtěte zde. [celá zpráva]