Hlavní obsah

Allena už hrají jen Uherském Hradišti

Novinky, Jiří P. Kříž, Právo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

UHERSKÉ HRADIŠTĚ

Woody Allen, který se umí podívat pěkně ironicky na druhé i na sebe, začíná mít s blížící se sedmdesátkou vrtochy a trápí obdivovatele svého díla. Ve Slováckém divadle Uherské Hradiště uzavřeli s ním ale smlouvu na jeho Výstřely na Broadwayi ještě dřív, než všem na světě uvádění vlastních textů zatrhl.

Článek

Zatímco v Českých Budějicích musí dramaturgie honem hledat jiný titul a ostatní divadelníci budou čekat, až se Woody jednou možná lépe vyspí, Uherskohradišťští drží v širém světě jako sirotci štafetový kolík. Inscenaci jejich Výstřelů na Broadwayi zdobí zatím přízvisko "poslední hra W. A. uváděná před sladkým skonem velkého autora".

Allen stvrdil Darwina

To ale nic nemění na tom, že ve Slováckém divadle režisér Robert Bellan, mimochodem autor nesmrtelné inscenace Rychlých šípů, stvořil další mimořádně povedenou taškařici, tentokrát na téma polidštění gorily, tedy rozumí se jednoho z členů mafiánské ochranky. Toho totiž přidělí boss Nick Valenti (Vladimír Doskočil) své příšerně skřehotající konkubíně Olivii Nealové (Monika Horká), která si usmyslí, že bude hrát hru ausgerechnet v intelektuálním dramatu Davida Shayneho (Josef Kubáník), Woodyho alter ega.

Podivné souručenství zprostředkuje Julian Marx (Pavel Majkus) za příslib tučného sponzorského příspěvku pro svou krachující agenturu. Počáteční nevraživost gorily Cheecha, kterého s gustem a přesvědčivě hraje Kamil Pulec, k divadelnímu prostředí, v němž jen výjimečně může uplatnit dovednosti odstraňovače členů konkurenčních gangů, přerůstá v jeho fatální proměnu. Postřehy ze života na cimpr camr roznese Shayneho původní verzi, takže na premiéře se už hraje vlastně hra Cheechova. Titul sklidí sukces...

Hry může psát každá opice

Allenův výsměch zahleděnosti do sebe samého, marné touze prosadit se metaforickou, ve skutečnosti ale neobratně šroubovanou dramatickou výpovědí, je jako vždy brilantní. S tím vším autor ventiluje obvyklá témata o erotické nicotnosti muže v džungli žen: Shayneho milá Ellen (Alexandra Vronská), tanečnice Rita a Violetta (Eva Řezáčová, Helena Jará), vyhaslá hollywoodská diva Helena Sinclairová (Jaroslava Tihelková) a herečka s psíčkem Edna Brentová (Anna Michlíčková), kdo by nepodléhal marnosti...

Bude-li kdo hledat ve Výstřelech na Broadwayi naučení, potom tím nejdůležitějším je zjištění, že úspěšným autorem divadelních her může být každá opice. Aspoň v Allenově New Yorku. Neméně návodně Výstřely také ukazují, jak se zbavovat neschopných hereček.

Slovácké divadlo Uherské Hradiště - Woody Allen, Douglas McGrath: Výstřely na Broadwayi. Překlad Dana Hábová, scénická úprava Jan Hřebejk, Martin Velíšek. Režie Robert Bellan, dramaturgie Andrea Helmichová, scéna Jaromír Pátek, kostýmy Šárka Bellanová, choreografie Eva Burdová.

Reklama

Výběr článků

Načítám