Šéfdirigent FOK Jiří Kout se vrátil ke svému orchestru po delší nemoci, o to byl jeho návrat radostnější. Ne zcela zaplněná Smetanova síň byla navíc místem světové premiéry nové symfonie Jaroslava Krčka (č. 5 „Renesanční“) a hostování mladého izraelského klavíristy Borise Giltburga s Prokofjevovým Koncertem č. 1 Des dur.

Krčkova skladba je autorovým přihlášením se k tradičnějším formám a svou přístupností si hned na poprvé získala publikum. Giltburgovo podání Prokofjeva bylo úderností a brilancí odpovídající jeho věku a zařadilo se k těm lepším, co jsme v poslední době slyšeli. Britský dirigent John Eliot Gardiner je u České filharmonie častým hostem a vždy jsou jeho koncerty svátkem.

Expert na baroko a romantismus

Beznadějně vyprodaná Dvořákova síň v pátek uvítala známého experta na hudbu baroka a romantismu po dvou letech od jeho posledního pražského koncertu zvědava na podání děl Roberta Schumanna a hlavně Bohuslava Martinů. Od každého zazněly dvě skladby a dirigent z nich udělal jedinečnou záležitost. V Schumannově Symfonii č. 2 C dur si dokonce pomohl přestavěním orchestru a zejména zvuk bicích dal dílu pro dirigenta typickou jednotu romantismu s revolučností.

Vrcholem večera ale bylo podání obou skladeb Martinů. Známé Fresky Piera della Francesca a zejména Symfonii č. 6 podal dirigent s vystižením barevnosti ale i tragičnosti doby, kdy ji Martinů psal (50. léta).

Výkon orchestru i sólistů (čtyři hornisté v Schumannově Koncertu) byl mimořádný a publiku se dostalo výjimečného večera, který završil celý týden. Můžeme se těšit na květnové Gardinerovo hostování na Pražském jaru.