Hlavní obsah

Cédéček se celosvětově prodává stále méně

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prodej klasických CD je rok od roku nižší a hudební průmysl řeší, jak se s neblahým stavem vyrovnat. Negativní roli hraje i finanční krize, jež nutí kupce šetřit. Světoví odborníci se proto shodují na jediném: do konce letošního roku by měly vydavatelské společnosti směrovat své aktivity k prodeji hudby přes internet.

Článek

CD se brzy stanou bonusem prodávajícím se na koncertech nebo ve vybraných kamenných obchodech. Pravděpodobně budou fungovat i jako dárek nebo sběratelský exemplář. Během času se dostanou na stávající úroveň vinylové desky, kterou si kupují sběratelé nebo posluchači ze sentimentu.

Vydavatelské společnosti ovšem udělaly v posledních letech spoustu chyb. Na konci 80. let podcenily kopírování CD. Místo aby vyvinuly účinnou ochranu, investovaly do kampaní typu „Kopírování zabíjí hudbu“, které v důsledku negativně zafungovaly i na poctivce, jímž mnohdy přinesly pocit, že vypalovat cédéčka je „in“.

Mike McGuire, americký analytik fonografického průmyslu, tvrdí, že gramofirmy také chybně investovaly peníze i energii do toho, aby CD udržely na trhu. Měly prý raději investovat do digitálního prodeje hudby přes internet. „Jestliže nechtějí úplně zkrachovat, měly by teď všechna alba vydat v digitální formě,“ tvrdí.

Statistika prodeje CD je nemilosrdná. Rok od roku je horší a nejsou tu náznaky oživení. Podle dat zveřejněných systémem Nielsen SoundScan klesl loni celosvětově prodej CD o 14 % na 428, 4 miliónu kusů. Oproti zatím nejúspěšnějšímu roku 2000 to je pětačtyřicetiprocentní pokles, tehdy bylo prodáno 785,1 miliónu alb. Podle agentury Reuters mají kromě pirátů na situaci podíl počítačové hry i celosvětový hospodářský pokles.

Nejprodávanější album dnes znamená jen tři milióny kusů

Ve Spojených státech spadl loni prodej CD o 88 miliónů kusů. Poprvé od roku 1991 se v tamní historii stalo, že si nejprodávanější album roku koupily méně než tři milióny posluchačů. Lil Wayne prodal desky Tha Carter III jen 2,88 miliónu kusů.

Prodej CD vůči digitálnímu poklesl v Americe z 90 % v roce 2007 na 84 % v roce 2008. Odborníci předpokládají, že letos přijde pokles pod osmdesát procent.

Naproti tomu se digitální prodej hudby v Americe loni v porovnání s rokem 2007 zvedl dvojnásobně. Vůbec poprvé v historii se tam takto prodala více než miliarda písniček a výdělek byl 1,98 miliardy dolarů.

Americká hudební organizace RIAA (Recording Industry Association of America) ve své zprávě tvrdí, že digitální prodej hudby vynese v roce 2012 v USA 5,34 miliardy dolarů. V té době by měl být internet v osmdesáti procentech amerických domácností.

„Propagace gramofirem je soustředěna na prodej CD a mám pocit, že se jim od toho nebude chtít odejít. Jsem ale přesvědčen, že digitální prodej nabízí víc výhod, například to, že si kupující může vybrat jednotlivé písničky a nemusí kupovat celou desku,“ pokračuje McGuire. Problém je ovšem hlubší. Přestože digitální prodej hudby mírně stoupá, není to nic proti nezpoplatněnému internetovému šíření a pirátství. Stalo se zvykem stáhnout si z nejrůznějších stránek to, na co má uživatel chuť. Problém je, že jakmile jednou pochopí, že hudbu lze mít zdarma, těžko se s touto vidinou rozloučí.

Česko ještě čísla nemá

Petra Žikovská z české federace fonografického průmyslu IFPI Právu řekla, že statistika prodeje CD a přes internet v Česku za rok 2008 zatím není hotová. IFPI momentálně schraňuje čísla od gramofirem a výsledky by měla znát na konci ledna. Známá jsou čísla za předešlé dva roky. Za rok 2006 utržily firmy sdružené v ČNS IFPI 503 miliónů korun, zatímco za rok 2007 jen 439 miliónů korun. Příjmy z digitálních prodejů v roce 2006 dosáhly 17 miliónů korun, zatímco v roce 2007 téměř 24 miliónů korun.

Navíc RIAA loni v prosinci skončila s hromadnými žalobami na internetové uživatele, kteří si nelegálně stahují muziku a namísto toho chce spolupracovat s poskytovateli internetového připojení a jejich prostřednictví fanoušky od pirátství zrazovat. Důvodem tohoto kroku je fakt, že soudní náklady RIAA stouply od roku 2003 tak, že převýšily finanční náhrady získané ze soudního či mimosoudního vyrovnání.

Reklama

Výběr článků

Načítám