Mahler spolu s ilustrátorem Vladimírem Fukou (1926-1977) vytvořili portrét města, které nikdy nespí. Fukův odchod do exilu však předznamenal zničení celého nákladu, zachovaly se pouze nátisky, z nichž si Mahler vytvořil maketu. A uložil ji do osobního archivu, teprve nyní se rozhodl ji nabídnout nakladatelství.

„Svět se zmenšil, pravda zlevnila, záhad přibývá,“ uvádí knihu. „Pořád platilo, že Ameriku objevil Kolumbus – a najednou, že prý tam před ním byli Vikingové – a ještě dřív japonští rybáři – a že dávno předtím ze severu přitáhli Indiáni…“
Stále moderní Fukův výtvarný styl nabízí prohlídku po ulici, po Central Parku, kolem mrakodrapů… A Mahler připomíná, že když v roce 1884 stavěl architekt Hunt ten úplně první – jedenáctipatrový, chodili se lidé koukat, jak to spadne. Když zůstal stát, přestal je zajímat – a pak šlo jen o to, kdo postaví delší.

Je to přátelský obraz města, v němž lidé desítek národností žijí svou každodenní realitu. Domov jazzu. Nejameričtější a nejméně americké město zároveň. Už v roce 1964 autoři věděli, že není proč se mu vysmívat nebo ho ideologicky kritizovat. Nakonec Fuka se do něj v exilu vrátil, aby v něm vydechl naposled.

Zdeněk Mahler, Vladimír Fuka: New York
Albatros, 149 stran, 499 Kč