Proč právě Hamlet?

Když jsme na Kašperku před dvěma lety poprvé měli hrát Richarda III., tak jsem tvrdil, že to nepůjde, protože technické podmínky jsou tam naprosto odlišné od jeviště Divadla v Celetné, ale nakonec jsme Richarda pro Kašperk kompletně přearanžovali a vznikla úplně nová verze.

A hráli jsme ji tam s úspěchem i loni. Tím pádem se logicky nabízelo přenést tam stejným způsobem i Hamleta, pro něhož kastelán Zdeněk Svoboda na mou žádost dokonce vystavěl speciální ochoz, po kterém bude Hamlet chodit s duchem svého otce. Navíc Hamlet na Kašperku vlastně vznikal. Zabýval jsem se jím intenzivně, když jsem tam byl v zimě zavřený ve věži. Jezdím tam studovat. Je tam klid a maximální soustředění.

Co znamená Kašperk pro soubor?

Kašperk je zvláštní směs dovolené a práce. Herci mají na sebe přes den čas, chodí spolu na výlet, posedí a popovídají si v hospodě, což je pro soubor ozdravné a všichni se na to moc těší. Kašperk má navíc úžasnou atmosféru. Já i kastelán víme, že tam straší, takže tam lze opravdu věřit, že se duch Hamletova otce prochází po hradbách, a mrazí vás úplně jinak než v Praze. Ale to nemá ani žádný jiný hrad, jen Kašperk se svou naprostou odlehlostí a romantičností.

Herci si neodpočinou ani po návratu do Prahy…

Hned po návratu začneme hrát v Divadle v Celetné Smíšené dvouhry, Cyrana a hlavně Rozmarné léto, na které se všichni strašně těšíme. V září pak začneme s režisérem Filipem Nuckollsem zkoušet inscenaci podle Komenského Labyrintu světa. Premiéru bude mít koncem září a hudbu i výpravu nám dělá Milan Cais z Tata Bojs, což by mohlo být pro diváky příjemné překvapení.

A jak je na tom Kašpar po sezóně zápolící s nedostatkem financí?

Primátor Pavel Bém slíbil, že do konce června dostanou divadla postižená grantovými změnami peníze, ale Celetnou z toho vynechal, takže má deficit milión, ale nějak si už pomůže. Kašpar zatím přislíbený jeden a půl miliónu taky nedostal, ale snad se ho v srpnu dočkáme a zachrání nám to druhou půlku sezóny.

Teď jednáme o pomoc také s Prahou 1 a sami se budeme snažit co nejvíc zvednout návštěvnost a postarat se o sebe i jinak, například jeden z chystaných titulů bude zcela bez výpravy, v holém prostoru. A hlavně všichni čekáme, jak na podzim ve věcech grantů rozhodne poradní sbor primátora. To se samozřejmě netýká jen nás. Kašpar je dlouhodobě podfinancovaný, potřebuje pět, šest miliónů další dva tři roky po sobě. Soubor nemůže trvale pracovat v existenční nejistotě. Kdyby měla příští sezóna vypadat jako ta uplynulá, tak prostě končíme.