Na jakých filmech jste vyrostl?

Úžasný snímek jsou Páni kluci, ke kterým Petr Hapka vytvořil výbornou muziku. Tu melodii si pískám dodneška. Vynikající jsou naše staré komedie s Menšíkem, Kopeckým, Bohdalovou nebo třeba Císařův pekař s Janem Werichem. Z Večerníčků pak jednoznačně Rákosníček. To je koncert Jiřinky (Bohdalové, pozn. red.), která tady má taky fotku. Dva hlasy ovlivnily český dabing – Filipovský jako Louis de Funès a Jiřinka jako Rákosníček nebo Křemílek a Vochomůrka.

Jak se fotí s Jiřinou Bohdalovou?

Máme spolu velmi dobrej vztah, známe se deset let a dá se říct, že naše focení přerostlo v kamarádství. Vždycky si zajde ke kadeřníkovi, vizážistu nechce. Stejně jako Iva Janžurová se líčí sama. V ateliéru se už jen lehce přepudruje a jde se na to. Oproti focení s modelkami je to obrovský rozdíl. Herečky mají daleko víc výrazů, jsou zvyklé z natáčení nebo z divadla vytvářet pocity, jejich mimika je skvělá. Zahrají přesně to, co potřebuji.

Stalo se vám, že jste chtěl někoho fotit, a on vám „unikal“?

Ani ne, za úspěch beru, když se mi podaří pracovat s tím, kdo se nerad fotí nebo nefotí vůbec. Což se povedlo se Zitou Kabátovou, a byl to velký zážitek. Bylo jí 92 a já jí řekl, ať se zasměje. Smála se tak, že jsem na to koukal jak blázen.V tom smíchu bylo všechno – upřímnost, krása...

Stejně jako Stelluška Zázvorková, s níž jsem zažil vtipné focení. Všechno mám nasvícený, světla připravený a Stelluška pořád sedí na sedačce a usmívá se na mě. Když už jsem jí potřetí lehce naznačil, že můžeme fotit, ona na mě: Sakra nevidíte, že nemůžu vstát! Protože, jak byla malá, zapadla do sedačky a nemohla nahoru. Musel jsem ji chytit za ruku a vytáhnout ji. Filmy i herecké osobnosti té éry jsou neopakovatelné, těžko se asi objeví podobná generace. Schválně, když máte volný večer, který film si vyberete – se Zázvorkovu, nebo s Pavlem Liškou?

Určitě s paní Zázvorkovu. A vy?

Já taky. Ve všech rolích byla prostě úchvatná. Tenkrát nebyly ani tak hlavní role, v jednom filmu hrála plejáda famózních herců, bylo tam i osm hlavních rolí. Všichni se fantasticky doplňovali.

Proč jsou podle vás dnešní filmy horší? Jsou prázdnější?

Je to dobou, je to náladou mezi lidmi. A taky herci. Ti dnešní se legendám nemůžou absolutně rovnat. Je to i tématy filmů a scénáři. Nejsou vtipné zápletky, nejsou vtipné dialogy. Jenom proto, že se ve filmu řekne sprosťárna nebo že ze sebe Macháček udělá blbce, se tomu nuceně smějeme.

Raději se budu dívat na filmy s Vlastou Burianem. Tehdy to herci dokázali neuvěřitelně rozehrát, perfektně improvizovali, a tím někdy film hodně vylepšili. Byla to jedna parta, skoro jedna rodina. Říkala mi Martina Menšíková, že spolu trávili hodně času mimo natáčení. Žili tím, bavili se tím, ve filmech byla cítit člověčina. Dneska lidi žijou nudu. Nechci nikoho kritizovat, ale když sleduju současné režiséry, kvalita jde dolů, film od filmu je to horší. Holt někdo může fotit deset hodin a neudělá kloudnou fotku. Jiný někoho fotí hodinu a udělá mu fotky na celej život.