Hlavní obsah

Absolutní city absolutních hrdinů

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Milan Hein si za léta strávená šéfováním Divadla Ungelt vypěstoval šťastný smysl pro výběr titulů, jež tomuto komornímu prostoru sluší. A nejen to, i pro výběr režisérů. Dokazuje to i poslední premiéra hry Sama Sheparda Láskou posedlí.

Článek

Režisér Janusz Klimsza si dobře rozumí s drsnou poetikou Shepardových her a dovede ji tlumočit v míře maximálně sdělné českému publiku. Neboť v Shepardovi zůstává vždy zlomek nesdělitelné americké skutečnosti, v případě Láskou posedlých vymezené atmosférou amerického jihu na okraji vyprahlé mexické pouště a sourozeneckou dvojicí v incestním vztahu.

Klimsza však nejde cestou laciného akcentování incestu či koloritu prostředí. Jeho inscenace je poctivě režijně i herecky udělané divadlo sledující téma absolutních, nedělitelných citů, jež jakékoli rozmělnění neoslabí, ale rovnou zničí.

Byla to jen samá láska

„Byla to ta samá láska. Jen rozdělená do dvou,“ říká Stařec, společný otec obou nevlastních sourozenců, a pojmenovává tak příčinu tragického konfliktu Shepardova dramatu.

May a Eddieho, kteří jsou k sobě přitahováni vzájemnou potřebou přesahující pojem lásky, vytvářejí v Ungeltu Vilma Cibulková a Miroslav Etzler. Oba herci jsou zhruba o desetiletí starší než Shepardovi hrdinové, a i když jsou jejich výkony přesvědčivé, divák je nicméně konfrontován s postoji lidí v jiné životní etapě a zkušenosti.

Vilma Cibulková předvádí v May všechny barvy svého hereckého rejstříku, od drsně živočišné polohy až k dětsky bezbranné naivitě, kouzlí (byť i slyšitelně indisponovaným) hlasem i štědře rozdávanými emocemi.

Prudkým střihem se ocitá z jedné polohy ve druhé, ale celek postavy jí trochu uniká, rozpadá se do jednotlivých sekvencí. Miroslavu Etzlerovi se daří propojit mesiášské a frajerské tóny Eddieho, citlivý je i jeho vztah k otci. Toho mistrovsky vytváří Ladislav Mrkvička (alternuje Martin Štěpánek).

Mrkvičkův Stařec působí přirozené

Mrkvičkův Stařec žije svou jevištní existenci od začátku do konce hry s naprostou přirozeností, dění komentuje gestem, pozdvižením obočí, intonací či lehkým pousmáním, přesně na míru komorního herectví Ungeltu.

Vstupuje do dialogu s naléhavostí tam, kde ožívá jeho postava, a opět mizí do stínu, aniž by polevil v herecké koncentraci. Je požitek ho sledovat. Čtveřici postav dotváří Vilém Udatný v dobře namixované směsici nesmělosti a nekomunikativnosti postavy Martina.

Inscenace Shepardovy hry tvoří v Ungeltu potřebný kontrast ke komediálnímu repertoáru a pro vnímavé diváky se jistě stane zážitkem z herectví i z dobře uchopeného Shepardova textu.

Sam Shepard: Láskou posedlí Překlad Jaroslav Kořán, režie J. Klimsza, výtvarná spolupráce J. Klimsza, hrají Vilma Cibulková, Miroslav Etzler, hud. spolupráce Norbert Lichý. Premiéry 7. a 30. 5. 2008, Praha, Divadlo Ungelt

Sam Shepard: Láskou posedlí Překlad Jaroslav Kořán, režie J. Klimsza, výtvarná spolupráce J. Klimsza, hrají Vilma Cibulková, Miroslav Etzler, hud. spolupráce Norbert Lichý. Premiéry 7. a 30. 5. 2008, Praha, Divadlo Ungelt

Sam Shepard: Láskou posedlí Překlad Jaroslav Kořán, režie J. Klimsza, výtvarná spolupráce J. Klimsza, hrají Vilma Cibulková, Miroslav Etzler, hud. spolupráce Norbert Lichý. Premiéry 7. a 30. 5. 2008, Praha, Divadlo Ungelt Foto popis| Ladislav Mrkvička hraje Starce v Shepardově hře Láskou posedlí.

Foto autor| Foto Daniela Vokounová

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám