„Když se člověk stane tak známou postavou jako já, nemůže si dovolit vyjadřovat se veřejně skoro k ničemu, natož ke Spojeným státům a k Bushovi – vždycky se to dá překroutit a zneužít. Emir mi dal příležitost říct to všechno v jeho filmu,“ řekl s vděčností o údajně jediném pravdivém dokumentu, který byl o něm natočen, Maradona.

Ten o Bushovi mluví jako o chladnokrevném vrahovi, na rameni má vytetovaného Che Guevaru a tvrdí, že by chtěl zemřít pro Fidela Castra.

Kouzla s míčem a drogami

Maradona má s Emirem Kusturicou, kdysi nadějným fotbalistou, absolventem pražské FAMU, rebelem a laureátem dvou Zlatých palem (Otec na služební cestě, Underground) hodně společného – mimo jiné právě obdiv k Fidelovi a Guevarovi.

„Ani jeden z nás se do této doby moc nehodí, nejsme dost racionální, nejsme ekonomové ani obchodníci, patříme spíš do starých časů,“ řekl Kusturica a Maradona dodal: „Právě proto, že jsme si v mnohém podobní, jsme k sobě mohli být i naprosto otevření.“

Kusturica film točil během tří let, kdy měl Maradona velké zdravotní potíže, kvůli nimž dokázal zhubnout čtyřicet kilo, takže to skoro vypadá, jako bychom na plátně viděli několik různých lidí. „Tento film je pro mě víc než vlastním politickým manifestem, je mým ztotožněním s Diegovými názory na celý svět,“ řekl Kusturica.

Ve druhé části filmu se Maradona zpovídá z drogové závislosti mimo jiné slovy: „Dalo mi velkou práci si uvědomit, že jestli je kokain droga, pak já jsem narkoman.“ Snad i v důsledku toho Maradona působí tak trochu jako blázen, který nosí na každém zápěstí jedny hodinky a chová se zcela emocionálně. Hořce například lituje, že mu kvůli drogám uteklo dětství vlastních dcer.

Che Guevaru obdivuje i fotbalista Maradona, o kterém natočil Emir Kusturica dokument..: Che Guevaru obdivuje i fotbalista Maradona, o kterém natočil Emir Kusturica dokument.foto: Reuters

„Byl jsem pořád v rauši a neviděl jsem, jak rostou,“ zpovídá se fotbalista, který ale také předvedl, že dodnes nezapomněl svá kouzla s míčem, a který – jak bylo v Cannes z filmu i reakcí publika patrné – je dodnes idolem miliónů fotbalových fanoušků.

Když se dva mladíci dohodnou na revoluci

Tlačenice ne nepodobná té, jež provázela uvedení Indiany Jonese, se strhla před canneským uvedením soutěžního filmu Che, v němž Steven Soderbergh podává podrobný výklad, jak to tenkrát bylo, když se dva mladíci, Fidel Castro a Ernesto Guevara, dohodli na kubánské revoluci, a co se dělo dál.

Precizní vyobrazení toho, jak se z malých skupinek stala postupně armáda, která dobývala vesnice a města, jak fungovalo spojení a zásobování a jaké byly hlavní předpoklady úspěchu, předkládá první část Soderberghova čtyřapůlhodinového filmu.

Druhá je věnována revoluci, která se stala Guevarovi osudnou: v Bolívii se nepodařilo získat podporu místních obyvatel, Che byl zastřelen, revoluce zkrachovala. Soderbergh „do toho“ šel naplno a s velkým důrazem na charizma Che Guevarovy osobnosti.

Sendviče pod hlavičkou Che

„Považoval jsem ho za subjekt mimořádně vhodný pro film (nebo pro dva) nejen proto, že jeho osud se čte jako napínavé dobrodružství, ale protože jsem chtěl detailně ukázat mentální i fyzické předpoklady člověka, který se narodil s předurčením k tomu, aby inspiroval a vedl druhé,“ řekl o filmu Steven Soderbergh.

Představitel Che Guevary Benicio del Toro vzpomínal, jak před natáčením několikrát navštívili Kubu. „Setkali jsme se s Che Guevarovými spolubojovníky a přáteli a i po čtyřiceti letech na něj vzpomínali jako na člena rodiny, někteří se i rozplakali. Dodnes ho milují,“ řekl del Toro novinářům na včerejší tiskové konferenci.

Pro českou distribuci koupila Che společnost SPI, zatím však není zcela jasné, jak bude uváděn – zda jako jeden, nebo dva samostatné filmy. V Cannes dostali novináři oba díly najednou, ale s pauzou. Během ní byly v taškách s nápisem Che podávány sendviče…