"Hlavním důvodem, proč jsme hru vydali s takovým předstihem, je to, že po republice koluje řada neautorizovaných verzí hry a hodně lidí z nich čerpá," uvedl ve středu za vydavatelství Respekt Jiří Ruml.

Knihu představil i sám autor, který přišel na setkání s novináři s manželkou Dagmar, představitelkou hlavní ženské postavy. "Patřím k těm, kteří hry neradi čtou. Hry patří na jeviště," řekl Václav Havel a dodal: "titul Odcházení může u člověka, který byl prezidentem, vyvolat dojem, že jej inspiroval jeho vlastní odchod. Rád bych zdůraznil, že jsem ji začal psát v 80. letech před revolucí, aniž bych věděl, že kdy budu prezidentem. Dvě třetiny rukopisu jsem tehdy zahodil, až ke konci prezidentství jsem se k němu vrátil. Ale nezapírám, že mi tohle období nabídlo motivy a inspiraci."

Podle něj je Odcházení o vladaři, který ztratil moc. "Nevíme, jak se to stalo. Musí se ale stěhovat ze státní vily a jeho dvůr, který kolem měl, se tak začíná drolit. Hra je volnými asociativními nitkami propojena se Shakespearovým Králem Learem, který mě vždy fascinoval, a Čechovovým Višňovým sadem," doplnil k dílu, o něž je také velký zájem v zahraničí.

Na dohled je možná další jeho divadelní hra. "Chystám se teď na 14 dní na tajné místo, kde chci psát. Je ale nevhodné, abych řekl, co tam budu psát," řekl. Prozradil však, že další dílo bude pro malou studiovou scénu.

Největší pozornosti se Odcházení dostalo kvůli tahanicím, které divadlo tuto hru nastuduje, a zda hlavní ženskou roli na přání autora ztvární jeho žena. Nakonec bude inscenaci režírovat David Radok v Divadle na Vinohradech, premiéra je plánována na červen následujícího roku.

Zajímavé je v knize také Havlovo doporučení inscenátorům: "Má-li hra vyznít, je třeba ji hrát civilně, vážně, střízlivě, normálně, přirozeně a nevyzdobovat ji nějakými groteskními pohyby, žertovnými inscenačními nápady, přehnanými gesty či intonacemi, pitvořením, biomechanikou...."