Jestli je dnes někde na světě peklo, pak v Iráku. Alespoň v USA se letos urodilo hned několik morálních dramat a zneklidňujících obžalob, které pokládají těžké otázky ohledně zvěrstev, k jakým dochází během irácké krize. Nejdříve mělo premiéru otřesné svědectví Briana de Palmy, jehož snímek Redacted (Redigováno) zmrazil celý sál.

Režisér, známý komediemi typu Neúplatní, se inspiroval pravdivou tragédií z loňského roku. Vojenští "muži z Iráku" znásilní čtrnáctiletou Iráčanku a vyvraždí celou její rodinu stejně nesmyslně, jako je v jeho očích nesmyslná samotná válka. "Z Vietnamu jsem před dvaceti lety natočil protiválečný film Oběti války. Je vidět, že jsme se z vietnamského konfliktu nepoučili a musíme znovu vyprávět stejné příběhy," řekl de Palma.

Na militaristický patriotismus a pokrytectví války v Iráku útočí i mučivé psychologické drama Paula Haggise V údolí Elaha (In the Valley of Elah) s Tommy Lee Jonesem. Subverzivní film inscenuje poválečné trauma a apeluje na veřejnost silnými obrazy postižené rodiny. Haggis líčí drama otce, veterána z Vietnamu, jenž se snaží zjistit tajemství smrti svého syna, který umřel nikoli v iráckém pekle, ale po návratu domů.

Politické filmy jako trend

Ačkoli se našlo za městem několik ohořelých ostatků, není snadné ani najít, ani soudit viníka - kromě samotné války. Naopak otec přichází k hrůznému zjištění, s jakými vnitřními děsy se mladí kluci z Iráku vrací, aniž by mohli začít normálně žít.

"Objevuje se vlna politických filmů. Stalo se součástí současného trendu, že se filmaři snaží přímo vyjadřovat k politické situaci," řekl v Benátkách renomovaný francouzský filmař generace 90. let Arnaud Desplechin.

"Dokonce i Hollywood pochopil, že se politika stává tématem dne a najednou je vstřícnější k závažnějším tématům, nejenom populistické a zábavné kinematografii," nechal se slyšet i slavný filmař Ridley Scott, který na festivalu představil po 25 letech již třetí verzi kultovního Blade Runner: The Final Cut.

Naopak nový film Woodyho Allena Kasandřin sen s Ewanem McGregorem je svěžím, ač nijak původním spojením kriminálky a morálního dramatu typu Americké tragédie Theodora Dreisera. Sice nemluví o válce, ale také se v něm vraždí. Mladí bratři z Londýna se poprvé ocitají v pokušení života, mohou získat tolik potřebné peníze, pokud strýčkovi z Ameriky pomohou odstranit jeho nepřítele. Režisér Allen si tu sice nezahrál, ale ptá se, jak daleko je člověk ochoten zajít, aby si splnil své sny.