Hlavní obsah

Opera Spor bohů je událostí českokrumlovského festivalu

Právo, Vladimír Říha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Třetí víkend 16. ročníku hudebního festivalu Český Krumlov začal událostí, která potěšila všechny příznivce barokní opery. Po loňské festivalové premiéře s Pergolesiho aktovkou Služka paní využil festival ve čtvrtek a v pátek opět unikátní prostor barokního zámeckého divadla a s podobným týmem inscenátorů jako loni sáhl k barokní opeře Itala Antonia Caldary Spor bohů (La Contesa dei Numi).

Článek

Oslavné dílo na habsburského císaře a českého krále Karla VI. z roku 1723 je o 10 let starší než loni uvedený Pergolesiho titul a není komickým dílem, nýbrž typickou dobovou alegorií na vladařské ctnosti. V rozvláčném ději sporu bohů na Olympu o vlastní důležitosti se nakonec v závěru pod vlivem Jupitera všichni kloní nehistoricky před Karlem VI. a jeho trůnem.

Režisér Francouz Laurent Charoy se soustředil na vystižení barokní gestiky a deklamace v sošných postojích hlavních šesti postav v nádherných kostýmech Christopera Vinze. Jednotlivé árie plné koloraturních kudrlinek zvládal nejlépe argentinský basista žijící ve Švýcarsku Lisandro Abadie jako Jupiter, bezkonkurenční hvězda inscenace, jejíž projev byl školou barokního zpěvu i herectví.

Z ostatních rolí vyzvedněme naši Marii Fajtovou jako Apolla, skvělým obohacením jinak statického děje byly baletní vložky v choreografii Andrey Miltnerové, zároveň jedné z tanečnic. Hudebně stálo nastudování na Janě Semerádové a jejím souboru Collegium Marianum. Ten v rozšířené sestavě a kostýmován exceloval zejména ve zmíněných mezihrách, kdy Semerádová vložila do skladby i některé tance od J. B. Lullyho.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám