Článek
Šestačtyřicetiletý Iňárritu po filmech Amores Perros a 21 gramů znovu v Babelu dokazuje, že je takřka zjevením na současné kinematografické scéně. Jeho úchvatný film s napětím a vtipem splétá silné příběhy čtyř skupin lidí na třech kontinentech a činí tak způsobem, který bere dech a přináší dlouho neviděný zážitek.
Puška na scéně vždy vystřelí
Podle Starého zákona Bůh potrestal lidi zmatením jazyků při stavbě babylonské věže. Také v Babelu čili Babylonu se mluví různými jazyky, Bohem je tu ale náhoda, která odstartuje nečekané, i když neúprosnou logikou (nikoli vůlí scenáristy!) dané dramatické události. Ohroženy jsou hlavně děti (těm svým Iňárittu film věnoval), dospělí projdou kromě utrpení i očistným poznáním, že neštěstím lidstva nejsou různé řeči, ale neschopnost domluvit se.
Z pušky v rukou dvou marockých kluků, pasáků koz, kteří si chtěli jen zkusit, jak daleko dostřelí, vylétne kulka. Proletí oknem jedoucího autobusu a skončí v těle americké turistky (Cate Blanchettová). Její manžel (Brad Pitt) je záhy konfrontován se dvěma světy: ten místní se snaží těžce zraněné ženě pomoci svým pojetím medicíny, ten jeho, "civilizovaný", namísto pomoci rozpoutává hon na domnělé teroristy.
Mezitím se doma, na americko-mexických hranicích, jejich mexická chůva (Adriana Barraza) chystá odjet na svatbu svého syna. Telefonát z Maroka o zraněné matce jejích svěřenců ji upřímně zabolí, ale od cesty neodvrátí, byť nezbývá než vzít děti do auta, které řídí poněkud nezvedený synovec (Gael García Bernal) s sebou. Z radostného výletu přes hranice se však na zpáteční cestě stane souhrou okolností a nedorozumění štvanice, která stojí bezmála životy.
Pátrání po původu pušky, která vše způsobila, zatím vede až do Japonska, kde se hluchoněmá dívka vyrovnává jednak se smrtí své matky, jednak s prudce, až do nestydaté agresivity, probuzenou sexuální touhou.
Hvězdy i neherci společně
Každé místo, kde se děj odehrává, Iňárittu zobrazuje jako svého druhu pustinu, ale každé má zcela nezaměnitelnou atmosféru. Větrné stráně marockého pohoří, vyprahlá polopoušť na americko-mexické hranici, milióny světel zářící japonské velkoměsto. Jejich propojení je přitom tak zřejmé, že divák s napětím sleduje děj na plátně a zároveň neméně napjatě čeká, co se děje tam, kam kamera právě nemíří. Příběhy se proplétají, vracejí a rozvíjejí v čase i v událostech, postupně odhalují skrytější významy.
Do srovnatelně velkých rolí režisér obsadil tentokrát báječně nehvězdné hvězdy Brada Pitta a Cate Blanchettovou, stále vzhůru stoupajícího mexického herce Gaela Garcíu Bernala, který už hrál v jeho Amores Perros, a jeho krajanku Adrianu Barrazu, mladou talentovanou Japonku Rinko Kikuši - a kromě nich také mnohé neherce. Přitom výkony všech jsou naprosto vyrovnané, hrají výtečně a Barraza a Kikuši mají nominace na Oscara.
Babel je opravdu výborný film, jehož tvůrci naprosto přesně vědí, co chtějí publiku sdělit, a činí tak s velkým mistrovstvím. Přitom to vlastně zdánlivě nic není - jen precizně vystavěný scénář, brilantní režie a vynikající herecké výkony.
Babel, USA/Mexiko, Režie: Alejandro Gonzáles Iňárritu, scénář: Guillermo Arriaga, hrají: Brad Pitt, Cate Blanchettová, Gael García Bernal, Adriana Barraza, Rinko Kikuši.