Hlavní obsah

Zázračné děti, světová politika a bankovní loupeže

Právo, Michal Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Švýcarský film stojí už několik let za pozornost nejen proto, že často štědře přispívá do mezinárodních koprodukcí. Vedle matadorů typu Alaina Tannera či Daniela Schmida se každoročně objeví několik zajímavých hraných i dokumentárních filmů a poslední rok zažívá jejich kinematografie velký boom v návštěvnosti.

Článek

Příkladem toho je nejlepší hraný film za loňský rok Vitus, který natočil veterán Fredi M. Murer. Příběh zázračného dítěte, které diriguje orchestr, spekuluje pod pseudonymem s pozemky a přitom poznává s dědečkem (hraje ho slavný anděl z Nebe nad Berlínem Bruno Ganz) kouzlo skromného života a jeho opravdových hodnot, byl uveden v oficiálním programu loňského Berlinale i na dalších festivalech.

Ještě před několika lety měl umělecký a evropský film ve Švýcarsku pověst "srazu hlučné mládeže a podvratných levičáků, kteří se snaží zničit společnost", zaznělo také na slavnostním zahájení solothurnské přehlídky z úst jednoho z členů Federální rady země Samuela Schmida. Dnes je realita o dost veselejší, politici si v Solothurnu naopak až podávají dveře a snaží se oslovit svoje voliče - pochopili, že mohou film využít pro svou popularitu.

Dokumenty až nekriticky oslavované

V této tradičně neutrální zemi jinak vznikají dost politické dokumenty, které se vymykají - na rozdíl od hrané tvorby - švýcarskému provincialismu a vší zahleděnosti do této krásné země. Autoři točí v zahraničí a publikum až nekriticky přijímá filmy, které se dotýkají menšin nebo například palestinského hledání identity, jako jsou hudební Vyprávějící struny Švýcarky Anne-Marie Hallerové.

Nejlepší dokument loňského roku Krátký život José Antonia Gutierreze nabízí překvapivý a strhující pohled na poslední americkou invazi v Iráku. Filmařka Heidi Specognaová sleduje osudy prvního amerického vojáka, který byl v této druhé válce v Zálivu zabit. Shodou okolností šlo o chlapce z ulice pocházejícího z Guatemaly, který utekl do Spojených států. V pohledu peripetií klukovského putování se zrcadlí nejen nejasná válka, ale i ztroskotání jednoho velkého snu.

Mimořádný švýcarský dokument Zlodějna je taky umění Pierre-André Thiébauda vyjevuje v několika perspektivách historii slavné loupeže z roku 1990, při které si čtyři zloději odnesli ze ženevské pobočky banky UBS 31 miliónů švýcarských franků, aniž by za to byli pachatelé kdy odsouzeni. Film odhaluje všechny komické i absurdní peripetie případu a svědčí tak nově o křehkosti i nejistotě společnosti, která se mění v džungli.

Velkým tématem letošního festivalu bylo zavedení štědře dotované (motivační) ceny pro scenáristy a také takzvaný Audiovizuální pakt, který upravuje podmínky, za jakých televize vstupuje do koprodučních projektů. Ve Švýcarsku jej nazývají "paktem s ďáblem" a dost se přetřásalo, jak zamezit televizi, aby z filmů dělala například laciné a konzumní inscenace, jak se to děje často u nás. Příkladem úspěšného, levného a diváckého filmu byla třeba svěží komedie o lidech se všemi fobiemi Jen žádnou paniku Denise Rabaglii.

Ovšem Švýcaři se mohou pochlubit tím, že jejich kultura vstřebává díky jazykové blízkosti vlivy jak z francouzského, tak i německého filmu. Zdejší dílka osvěžují i emigrantské příběhy, kterým je například loňský vítězný snímek z MFF Locarno Slečna. Herečka z u nás známého filmu Grbavice Mirjana Karanovičová si zahrála ve filmu Andeji Stakaové spořádanou curyšskou imigrantku, jejíž klidný chod života naruší příjezd živelné dívky z Bosny. Naopak film Překladatelka Jeleny Hazavovové romantizuje nejenom stesk mladé dívky po rodném Rusku, ale i ruskou mafii. Údajně není už horší než ostré praktiky mezinárodní politiky. Nevím, jestli v tomhle, ale v lecčems ostatním by se český film mohl od Švýcarů poučit.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám