Jeho filmy nikdy neprodělaly a i ty méně zdařilé, ve srovnání s jeho standardem propadáky, by jiní považovali za kasaštyk. Své práci je oddán jako šílenec. "Mohl bych režírovat každý den. A v neděli dvakrát tolik," nechal se slyšet.

Začal v osmi

Už jako dítě rozhádaných a nakonec rozvedených rodičů se malý Steven vymykal běžným normám. S kamarády si hrál málokdy, zato ve svých dvanácti letech zabavil otci kameru na osmimilimetrový film a natočil na ni osmiminutový western Poslední pistole. Zval si na něj domů spolužáky a přiměl starší sestru Annie, aby jim prodávala popcorn. Ve čtrnácti už dokončil čtyřicetiminutový Útěk nikam, v němž zvládl jednoduché trikové záběry, aby letadla stojící na letišti, která natočil, působila dojmem, že letí nadzvukovou rychlostí. A jako šestnáctiletý už měl na kontě 140minutové amatérské sci-fi Firelight o útoku létajících talířů na Zemi.

Nadšeného amatéra si povšiml jistý Denis C. Hoffman a poskytl mu 15 tisíc dolarů na natočení krátkého filmu Amblin. Je o stopaři a stopařce, kteří se do sebe zamilují cestou na pláž. Snímek vyhrál hlavní cenu na filmovém festivalu v Atlantě, a to Spielbergovi vyneslo sedmiletou smlouvu u hollywoodského gigantu Universal.

Řemeslo ovládal už jako mladík dokonale, což potvrdil jeho profesionální debut Souboj - kultovní horor o řidiči nákladního auta, jehož se snaží srazit ze silnice záhadný černý kamión.

Čelisti

O bytí a nebytí nadaného režiséra se však rozhodovalo mnohem později, to když mu bylo 28 let. Pověřili ho, aby natočil průměrný film o žraloku zabijákovi, jenže Spielberg se do projektu zakousl málem jako šílenec. Utrácel tisíce, jako kdyby šlo o drobné, nechal si vyrobit pohyblivou maketu lidožrouta, která však většinou nefungovala, předpokládanou dobu natáčení přetáhl o sto dní. Investoři ztráceli nervy, zoufale se ho snažili donutit k šetrnosti, několikrát se už rozhodovali, že rozpracovaný film dají dokončit někomu jinému, jenže Spielberg neustoupil. Prosadil si svou a byl z toho thriller, kvůli němuž se dodnes mnoho lidí bojí koupat v moři - Čelisti. Investory přišel na 8,5 miliónu dolarů, ale vydělal jim 260 miliónů.

Potom se už Spielbergovi do práce pletl málokdo. "Byl to můj nejobtížnější film," přiznává Spielberg. A netroufl si natočit jeho pokračování, když mu je nabízeli.

Milovaný Phoenix

Posléze využil první šanci vyrobit opravdové sci-fi podle svého gusta. Vznikla z toho Blízká setkání třetího druhu. K zamilovanému žánru se zanedlouho vrátil a vyrobil mimozemšťana jménem E. T., připomínajícího opuštěné dítě. V obou filmech se vracel do dětství. "Vyrůstal jsem u Phoenixu, v místech bez světelného znečištění," vypráví. "Když se tam v noci podíváš nahoru, máš pocit, že ti nad hlavou visí srdce vesmíru." Podle kritiků se v nich promítly děsy malého přecitlivělého chlapce, který býval až příliš často svědkem hádek v rozpadající se rodině.

Plné fantazie a strachu, blízkých těm dětským, však byly i další kasovní triumfy: řada snímků o Indianu Jonesovi (jeho odpověď na bondiády) či Jurský park. Ačkoli mu vždy mimořádně záleželo na rodině a dětech, jeho první manželství skončilo v roce 1989 rozvodem, který otřásl Spojenými státy. Právníci jeho první ženy, herečky Amy Irvingové, dokázali rozbít jeho pečlivě sepsanou předmanželskou smlouvu a vysoudili na něm pro ni rekordní odstupné ve výši 100 až 120 miliónů dolarů.

Spielberg však o žebrácké holi neodešel, ztrátu si brzy nahradil a dnes se s majetkem, který nedávno časopis Forbes odhadl na 2,8 miliardy dolarů, řadí na 245. příčku žebříčku nejbohatších lidí na světě. Dobře se postaral o syna Maxe z prvního manželství (ten svůj první film režíroval v sedmnácti letech) a oženil se s herečkou Kate Capshawovou, která mu padla do oka při natáčení filmu Indiana Jones a chrám zkázy. Mají spolu děti Sashu, Sawyera, Jessiku a Destry, a protože ani to jim nestačilo, adoptovali další dvě, tentokrát tmavé pleti, Thea a Mikaelu.

Ačkoli si po finanční stránce Spielberg Hollywood podmanil, vytoužené Oscary mu byly dlouho upírány. Hodně děje, žádná opravdová idea, vytýkala mu kritika.

Manipuluje s fakty

Průlom a uznání akademie, vyjádřené vytouženou soškou, mu přinesl až Schindlerův seznam, velice humanistický film. Nebyl by to ale Spielberg, kdyby historická fakta nepřekrucoval málem jako ve sci-fi, aby dosáhl potřebného vyznění. Ještě melodramatičtější manipulaci s fakty předvedl nedávno při natáčení politického thrilleru Mnichov o povraždění izraelských sportovců palestinskými teroristy na olympiádě 1960 a o odvetě, kterou jim za to přichystali agenti tajné služby židovského státu.

Kanadský publicista George Jonas, podle jehož knihy Msta vznikal scénář, se pak marně ohrazoval proti tomu, jak si Spielberg celý příběh doplnil o řadu výmyslů, aby z něj udělal drama s politicky korektním vyzněním a správným kasovním úspěchem.

Spielbergovi bude 18. prosince šedesát let, ale do penze se nechystá. Připravuje dokonce i scénář a režii velkolepého zahajovacího ceremoniálu olympijských her v Pekingu v roce 2008. Svět se tedy může těšit na velkou show.