Hlavní obsah
Zdravotní sestra Věra Marešová u soudu v dubnu 2018 Foto: Jan Handrejch, Právo

Zdravotní sestra Marešová vysoudila od vydavatelství CNC bezmála milion

Mediální dům Czech News Center (CNC), který mimo jiné vydává deníky Blesk a Aha, musí zaplatit zdravotní sestře Věře Marešové 900 000 korun za to, že v článcích o jejím trestním stíhání novináři nerespektovali presumpci neviny. Pravomocně o tom ve čtvrtek rozhodl odvolací pražský městský soud. Kvůli nerespektování presumpce neviny Marešová žaluje i další vydavatelství, celkem se domáhá zhruba 35 milionů korun.

Zdravotní sestra Věra Marešová u soudu v dubnu 2018 Foto: Jan Handrejch, Právo
Zdravotní sestra Marešová vysoudila od vydavatelství CNC bezmála milion

Po CNC požadovala 4,8 milionu korun. „Je nade vši pochybnost, že se žalovaná ve svém zpravodajství o dané věci zpronevěřila povinnostem a etice novinářů a velmi nevybíravým a protiprávním způsobem porušila presumpci neviny žalobkyně. Musí být jasně řečeno, že jakákoli média, všichni, kdo referují o trestním řízení a osobách trestně stíhaných, musí lpět na dodržování zásady presumpce neviny," uvedl soudce Tomáš Novosad.

Obvodní soud pro Prahu 7 Marešové v lednu nepravomocně přiznal 840 000 korun, odvolací soud částku navýšil. „Soud se obává, že vůbec způsob, jakým se referuje o trestním stíhání v mediálním prostředí, je nesprávný. Soud se s tím setkává opakovaně," podotkl také soudce.

V žalobě zdravotní sestra tvrdí, že se jí média společnosti CNC věnovala v 266 článcích, z toho ve 162 zasáhla do jejích osobnostních práv. Mimo jiné ji označovala jako „sestru Smrt”. Soudy ženě přiznaly odškodnění za 42 článků.

Vydavatelství se hájilo mimo jiné tím, že novináři vycházeli z informací, které jim poskytla policie nebo státní zástupci. Upozorňovalo také, že je třeba jednotlivá tvrzení posoudit v celkovém kontextu a že média společnosti masivně informovala i o tom, že Marešová byla zproštěna obžaloby.

Odvolací soud vzal v potaz to, že vydavatelství Marešové nabízelo omluvu, což žena odmítla.

Odškodnění požaduje i po dalších

Odškodnění požaduje Marešová i po vydavatelstvích Mafra (6,7 milionu korun), VLM (2,6 milionu), Economia (dva miliony) a dále po televizi Nova (12 milionů) a Prima (6,7 milionu).

VLM částečně uznalo chybu, Marešové se ještě před zahájením soudního jednání omluvilo a zaplatilo 100 000 korun. Ostatní vydavatelství pochybení odmítají, případně se k žalobám nechtěla vyjadřovat. V žádném z dalších projednávaných případů dosud nepadl pravomocný rozsudek.

Zásadní odpovědnost nese stát

Novosad upozornil, že zásadní odpovědnost za újmu Marešové nese stát. Po tom se Marešová v jiném sporu domáhá pěti milionů korun. „Mnohé z toho, co žalobkyni způsobilo újmu, bylo způsobeno již jen tím, že ji stát nedůvodně stíhal a obžaloval, a nikoliv jen tím, že byla porušena presumpce neviny v její neprospěch," řekl soudce. Uvedl také, že na újmě se podílelo více médií, a ačkoli je možné po nich chtít preventivně-sankční zadostiučinění samostatně, satisfakce musí dohromady odpovídat celkové způsobené újmě.

Marešová čelila obžalobě z toho, že v letech 2010 až 2014 podávala pacientům v rumburské nemocnici silné dávky draslíku, po kterých jim selhalo srdce. Byla obviněna z šesti vražd, soudy ji však pravomocně osvobodily - nepodařilo se prokázat, že se skutky vůbec staly.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků