Hlavní obsah

Už ve čtyřicítce vlak člověka roztrhá

Právo, Stáňa Seďová
Praha

Jen za prvních pět měsíců letošního roku srazil vlak v Praze a jejím okolí 43 lidí. Většina z nich nepřežila. Za minulý rok se stalo těchto tragických událostí 63. Sebevrazi tvoří 80 procent obětí srážky s lokomotivou. Zbytek jsou ti, které vlak zachytí v místech, kde nemají co dělat. Hasiči Správy železničních dopravních cest (SŽDC) ukázali v úterý na odstavném nádraží v Michli, jaké to je, když vlak narazí do člověka v pouhé dojezdové rychlosti ke stanici.

Foto: Stáňa Seďová, Právo

Okamžik, kdy vlak ve čtyřicetikilometrové rychlosti narazil do figurín

Článek

Místo obvyklých 80 až 100 km/h jel vlak jen čtyřicítkou. To však stačilo, aby na figurínách ukázal hrůzu, která ty, kteří se rozhodnou takto zemřít nebo se svými životy hazardují přecházením kolejí, čeká.

„Vlak figuríny rozpůlil a pak vlastně odlétaly jejich části na koleje. Většinou to tak bývá i v reálu. Polovina případů je taková, že vlak člověka odmrští, což je sice lepší, ovšem i tak v podstatě nemá šanci přežít,“ popsal Právu hasič SŽDC Patrik Svatoň, který k vlakovým nehodám vyjíždí už 17 let.

Opilému muži vlak ujel nohu, ale když jsme ji šli sbírat, křičel na nás, ať se na to vykašleme, že byla dřevěná.
drážní hasič

„V ostatních situacích lokomotiva tělo nabere, někde rozpůlí a pak vtáhne pod sebe, kde ho roztrhá,“ dodal. „Nejhorší je vidět po takovéto tragédii děti. Měli jsme případ, kdy v autě, do kterého narazil vlak, byl řidič na místě mrtvý, žena, která přežila, a osmiměsíční miminko,“ popsal těžké zásahy Svatoň s tím, že odklízení takovýchto nehod trvá vždy zhruba dvě hodiny a jde asi o tu nejhorší práci, kterou si kdo dokáže představit.

Ostatky je třeba posbírat

„Pohřební služba nemůže na koleje, takže jim ostatky předáváme v pytli. Vždycky se snažíme najít všechno nebo co možná nejvíc. Ruka, prst na kolejích není nic proti tomu, co náraz udělá s hlavou. Někdy to je hrůza,“ popsal drážní hasič.

„Jeli jsme ale i k případu, kdy opilý muž už nemohl dojít, lehl si podél trati, a jak spal, přehodil si nohu do kolejiště. Vlak mu nohu ujel, ale když jsme ji šli sbírat, křičel na nás, ať se na to vykašleme, že byla dřevěná, protože mu ji vlak ujel už před deseti lety,“ vyprávěl Svatoň s tím, že i u dráhy je občas k vidění neuvěřitelné štěstí opilců.

Při běžné rychlosti okolo 80 km/h se vlak podaří zabrzdit až po 1,5 kilometru.
mluvčí SŽDC

„Viděl jsem, když se stodvacetikilový chlap vešel do třiceticentimetrové škvíry pod vlakem, ten projel a on neměl ani škrábnutí,“ dodal hasič.

Nebezpečná sluchátka 

Správa železniční dopravní cesty chce upozornit lidi, zvláště ty mladé, kteří často nosí sluchátka, ztrácejí kontakt s děním kolem a zkracují si cestu přes koleje, na to, co je může potkat.

„Loni zemřelo v celé republice na kolejích přes dvě stě lidí. Přestože podle vyšetřovatelů jen pětina byly náhodné tragédie, jsou to zbytečně zmařené životy. Chodec na dráze je porušením zákona, za něž hrozí minimálně dvoutisícová pokuta,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

„A lidé, kteří jen hazardují, nemohou spoléhat na to, že strojvůdce mnohatunový kolos zastaví. Při běžné rychlosti okolo 80 km/h se mu podaří vlak zabrzdit až po 1,5 kilometru,“ dodal pro Právo Ptačinský.

Reklama

Výběr článků

Načítám