Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Soud tramvajačku léta zbytečně kriminalizoval, rozhodl NS a ženu osvobodil

Nejvyšší soud (NS) zprostil obžaloby řidičku tramvaje, která v Plzni srazila chodkyni. Verdikt ukončil justiční ping-pong, ve kterém se střídala osvobozující a odsuzující rozhodnutí. NS rovněž zkritizoval Krajský soud v Plzni za nerespektování názoru nejvyšší instance a prodlužování „zbytečné kriminalizace” řidičky po nezaviněném neštěstí.

Ilustrační foto Foto: Ondřej Kořínek, Novinky
Soud tramvajačku léta zbytečně kriminalizoval, rozhodl NS a ženu osvobodil

Jde prý dokonce o porušení principů právního státu, stojí v rozhodnutí zveřejněném na úřední desce. „Odvolací soud svým postupem ohrozil důvěru v nezávislé, nestranné, odborné a spravedlivé rozhodování soudů," uvedl NS.

Neštěstí se stalo v dubnu 2014 na zastávce Chodovské náměstí. Tramvaj při rozjezdu srazila starší ženu o holi a s taškou na kolečkách, která vystoupila a začala těsně před vozem přecházet koleje na protější tramvajový ostrůvek. Utrpěla zranění, kterým téhož dne podlehla.

Okresní soud Plzeň-město řidičku třikrát zprostil obžaloby. Verdikt pokaždé zrušil krajský soud. Poté justice řidičku uznala vinnou z usmrcení z nedbalosti, dostala peněžitý trest 8 000 korun.

Loni verdikt zrušil NS, ovšem i poté si řidička vyslechla stejný trest. Podle krajského soudu porušila svou povinnost. Měla se přesvědčit, zda je trať volná, například se předklonit či vyklonit, případně zazvonit a několik vteřin počkat.

V dalším dovolání řidička zopakovala, že sraženou ženu nemohla z kabiny vidět a že žádnou povinnost neporušila. NS dal řidičce plně za pravdu. V dané situaci učinila všechny úkony, které měla provést, a dodržela běžnou míru opatrnosti.

„Poškozená si, patrně z důvodu svého vysokého věku nebo zdravotního stavu, počínala způsobem, který je z pohledu řidiče tramvaje v podstatě nepředvídatelný a je svým způsobem srovnatelný např. s nečekaným vběhnutím dítěte či pádem osoby pod kola tramvaje," míní NS.

Podle NS je tramvaj ze své podstaty do určité míry nebezpečným dopravním prostředkem. Společnost ale tuto míru akceptuje, aby mohla využívat výhody spojené s MHD. Od řidiče se očekává, že bude v maximální možné míře dbát na eliminování rizik. Musí dávat pozor na různé věci – dobíhání cestujících, riziko zachycení člověka dveřmi nebo pád na koleje. Nemůže se proto absolutně koncentrovat jen na jednu potenciálně nebezpečnou situaci, v tomto případě přecházení před kabinou.

NS nesouhlasí ani s názorem krajského soudu, že případné kontrolní předklonění nebo vyklonění je otázkou zlomku vteřiny. „Tento časový údaj nebyl nijak zjišťován, odvolací soud si jej patrně vymyslel a nelze než jej označit za zjevně nereálný," uvedl NS.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků