Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Jan Handrejch, Právo

Příště budu střílet, rozčiloval se nezaměstnaný. Úředníci kvůli agresorům bijí na poplach

„Kde mám složenku s penězi?! Jsou to moje peníze! Okamžitě mi ji dej, nebo si jdu stěžovat,“ řval jeden z nezaměstnaných na pracovnici úřadu práce, která se dennodenně s takovými útoky potýká. Úředníci bijí na poplach a někteří raději opouštějí svá místa. Podle mluvčí úřadu práce Kateřiny Beránkové zaznamenali úředníci za prvních pět měsíců roku tři desítky napadení, které se zatím obešly bez vážnějších zranění.

Ilustrační foto Foto: Jan Handrejch, Právo
Příště budu střílet, rozčiloval se nezaměstnaný. Úředníci kvůli agresorům bijí na poplach

„Bouchání do stolu, kopání do židlí, shazování počítačů a prásknutí dveřmi jsou téměř na denním pořádku na všech kontaktních pracovištích úřadu. Nervozita klientů stoupá i v souvislosti s jejich špatnou ekonomickou situací,“ uvedla Beránková.

Chování některých klientů ovšem nemá vliv jen na pracovníky, kteří jsou vystaveni stresu, ale i na ostatní žadatele. Ohroženou skupinou jsou hlavně maminky s dětmi, které bojí na úřady chodit.

Zdrogovaní nezaměstnaní 

Mezi důvody, kvůli kterým jsou úředníci terčem nadávek a napadení, patří například nespokojenost s výplatním termínem, rychlostí zpracování žádosti a následné výplaty dávek, s jejich výší či její nevyplacení v hotovosti. Varující jsou také zvyšující se počty klientů pod vlivem alkoholu a drog.

Klient řekl, že je to poslední šance, aby dostal peníze, jinak si pořídí pistoli a příště bude střílet.
mluvčí o jednom z případů

„V porovnání s ostatními úřady jsou naši zaměstnanci vystaveni útokům ze strany agresivních klientů nejčastěji. Přitom mají nejmenší možnosti se bránit. V tuto chvíli je pro nás prioritou nastavení jasných pravidel a opatření, díky kterým budeme schopni případným atakům maximálně předcházet. Jednou z cest by také mohla být zákonná úprava,“ upozornila generální ředitelka Úřadu práce ČR Marie Bílková.

Mluvčí úřadu rovněž zmínila některé publikovatelné nadávky, kterými jsou úřednice denně zasypávány: „Nic ti nepřinesu, sežeň si to sama, ty seš tady pro mě!“, „Rakovinu ať máš v hubě!“, „Počkám si na tebe a rozkopu ti tvoji držku!“, „Tak nežer a něco dělej!“.

Dva alarmující případy za všechny. Muž přišel na úřad, aby podal žádost o příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení. „K formulářům připojil i své písemné prohlášení a požadoval rozhodnutí ve svůj prospěch. Řekl, že je to poslední šance, aby dostal peníze, jinak si pořídí pistoli a příště bude střílet. Dále tvrdil, že než ho dostanou, tak jich vezme pár s sebou a že všechny usmrtí,“ popsala jeden z nejhorších zážitků mluvčí. Klienta za to stíhala policie pro trestný čin vyhrožování s cílem působit na orgán veřejné moci, teď je případ u soudu.

SOS tlačítko

V jiném případě se klient dostavil na úřad a žádal proplacení účtu za plynové bomby. Žena za přepážkou mu vysvětlila, že si musí podat žádost. On tak ale neučinil a začal se rozčilovat. „Osočoval vedoucí oddělení z „genocidy, nadržování cikánům, a z toho, že kryje své podřízené“. Vyhrožoval odejmutím místa pracovníkům tohoto oddělení na základě jeho stížnosti u Nejvyššího soudu,“ shrnula mluvčí Beránková.

Dodala, že jiná klientka skončila na patnáct měsíců za mřížemi za vyhrožování zabitím, které se výrazně stupňovalo.

K ochraně úřednic je na některých pracovištích k dispozici tísňové tlačítko, slzný sprej, přítomnost strážníků nebo policistů, ale také kanceláře, kde je víc zaměstnanců. Bílková poznamenala, že pracovnice mají v popisu práce chovat se ke klientům slušně a s úctou, nemají ovšem oporu v zákoně před agresory, kteří mají k slušnému chování hodně daleko.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků