Hlavní obsah

Příště budu střílet, rozčiloval se nezaměstnaný. Úředníci kvůli agresorům bijí na poplach

Novinky, Ondřej Kořínek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

„Kde mám složenku s penězi?! Jsou to moje peníze! Okamžitě mi ji dej, nebo si jdu stěžovat,“ řval jeden z nezaměstnaných na pracovnici úřadu práce, která se dennodenně s takovými útoky potýká. Úředníci bijí na poplach a někteří raději opouštějí svá místa. Podle mluvčí úřadu práce Kateřiny Beránkové zaznamenali úředníci za prvních pět měsíců roku tři desítky napadení, které se zatím obešly bez vážnějších zranění.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Bouchání do stolu, kopání do židlí, shazování počítačů a prásknutí dveřmi jsou téměř na denním pořádku na všech kontaktních pracovištích úřadu. Nervozita klientů stoupá i v souvislosti s jejich špatnou ekonomickou situací,“ uvedla Beránková.

Chování některých klientů ovšem nemá vliv jen na pracovníky, kteří jsou vystaveni stresu, ale i na ostatní žadatele. Ohroženou skupinou jsou hlavně maminky s dětmi, které bojí na úřady chodit.

Zdrogovaní nezaměstnaní 

Mezi důvody, kvůli kterým jsou úředníci terčem nadávek a napadení, patří například nespokojenost s výplatním termínem, rychlostí zpracování žádosti a následné výplaty dávek, s jejich výší či její nevyplacení v hotovosti. Varující jsou také zvyšující se počty klientů pod vlivem alkoholu a drog.

Klient řekl, že je to poslední šance, aby dostal peníze, jinak si pořídí pistoli a příště bude střílet.
mluvčí o jednom z případů

„V porovnání s ostatními úřady jsou naši zaměstnanci vystaveni útokům ze strany agresivních klientů nejčastěji. Přitom mají nejmenší možnosti se bránit. V tuto chvíli je pro nás prioritou nastavení jasných pravidel a opatření, díky kterým budeme schopni případným atakům maximálně předcházet. Jednou z cest by také mohla být zákonná úprava,“ upozornila generální ředitelka Úřadu práce ČR Marie Bílková.

Mluvčí úřadu rovněž zmínila některé publikovatelné nadávky, kterými jsou úřednice denně zasypávány: „Nic ti nepřinesu, sežeň si to sama, ty seš tady pro mě!“, „Rakovinu ať máš v hubě!“, „Počkám si na tebe a rozkopu ti tvoji držku!“, „Tak nežer a něco dělej!“.

Dva alarmující případy za všechny. Muž přišel na úřad, aby podal žádost o příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení. „K formulářům připojil i své písemné prohlášení a požadoval rozhodnutí ve svůj prospěch. Řekl, že je to poslední šance, aby dostal peníze, jinak si pořídí pistoli a příště bude střílet. Dále tvrdil, že než ho dostanou, tak jich vezme pár s sebou a že všechny usmrtí,“ popsala jeden z nejhorších zážitků mluvčí. Klienta za to stíhala policie pro trestný čin vyhrožování s cílem působit na orgán veřejné moci, teď je případ u soudu.

SOS tlačítko

V jiném případě se klient dostavil na úřad a žádal proplacení účtu za plynové bomby. Žena za přepážkou mu vysvětlila, že si musí podat žádost. On tak ale neučinil a začal se rozčilovat. „Osočoval vedoucí oddělení z „genocidy, nadržování cikánům, a z toho, že kryje své podřízené“. Vyhrožoval odejmutím místa pracovníkům tohoto oddělení na základě jeho stížnosti u Nejvyššího soudu,“ shrnula mluvčí Beránková.

Dodala, že jiná klientka skončila na patnáct měsíců za mřížemi za vyhrožování zabitím, které se výrazně stupňovalo.

K ochraně úřednic je na některých pracovištích k dispozici tísňové tlačítko, slzný sprej, přítomnost strážníků nebo policistů, ale také kanceláře, kde je víc zaměstnanců. Bílková poznamenala, že pracovnice mají v popisu práce chovat se ke klientům slušně a s úctou, nemají ovšem oporu v zákoně před agresory, kteří mají k slušnému chování hodně daleko.

Reklama

Výběr článků

Načítám