Hlavní obsah

Převrácený vlak u Mariánských Lázní: Strojvedoucí dostal varování na tablet, kde si ho nepřečetl

Drážní inspekce se v úterý vyjádřila k vyšetřování vážné železniční nehody u Mariánských Lázní z loňského léta. Vinu za vykolejení nákladního vlaku podle ní nese strojvedoucí, avšak inspektoři našli systémové pochybení i na straně dopravce. Strojvedoucí byl již v květnu obviněn z obecného ohrožení.

Převrácený vlak u Mariánských Lázní: Strojvedoucí dostal varování na tablet, kde si ho nepřečetl

„Bezprostřední příčinou bylo překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 61 km/h, ke kterému došlo kvůli tomu, že strojvedoucí o snížení rychlosti na trati nevěděl a při sledování trati je nezjistil, i když všechny potřebné informace měl k dispozici,“ uvedl inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Jak před časem Právu řekl obviněný strojvůdce, vrátil se ten den z 14denní dovolené. Na trati nejel půl roku a netušil, že tam probíhají stavební práce.

„Ve výchozí stanici jsem si pečlivě nastudoval všechny změny. Upozornění na snížení rychlosti nebylo ani v písemném jízdním rozkaze, kde jsou uvedena všechna dočasná omezení, nenašel jsem ho ani v takzvané knize normálií, jejímž prostřednictvím nás zaměstnavatel upozorňuje mimo jiné i na traťové úseky s trvalými změnami,“ popsal Radim R. v rozhovoru s reportérem Práva.

Informaci dostal

Drážní inspekce ve své úterní zprávě uvádí, že strojvedoucí byl informován prostřednictvím tabletu, kde si však informaci nepřečetl. Navíc přehlédl návěstidlo se sníženou rychlostí 30 km/h. Strojvedoucí přiznal, že přehlédl na trati tzv. předvěstník.

Drážní inspekce v souvislosti s tím poukázala, že dopravce umožnil vyjet strojvedoucímu na trať, aniž by měl jistotu, že je seznámen s důležitými změnami.

„Zásadní snížení rychlosti o 65 km/h bylo na trati navěštěno pouze jedním návěstidlem, což považuje Drážní inspekce za slabinu celého řešení snížení rychlosti, zejména pokud na trati není zavedeno technické řešení, které by toto pochybení strojvedoucího aktivním zásahem do řízení vlaku zabránilo překročení nejvyšší dovolené rychlosti a v konečném důsledku i vykolejení,“ vysvětlil Kučera.

Podle inspekce neměl být strojvedoucí informován jen nějakými tabulkami, ale písemným rozkazem. Navíc by inspektoři na trati očekávali i další bezpečnostní prvky, jako jsou třeba opakující se návěstidla.

Nehoda se stala na konci loňského července v Chodové Plané. Strojvedoucí jel s nákladní vlakovou soupravou skládající se ze dvou tažných elektrických lokomotiv a sedmnácti vagonů pro přepravu sypkých hmot ve směru jízdy z Chodové Plané na železniční stanici Mariánské Lázně. V zatáčce kvůli vysoké rychlosti došlo k vykolejení. Škodu Drážní inspekce vyčíslila na 28 milionů korun.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků