Hlavní obsah

Nákladní lanovka ve Špindlerově Mlýně, ve které zemřel muž, je opět v provozu

– Trutnov • Aktualizováno
Právo, Vladislav Prouza

Nákladní lanovka z Přední Labské před Špindlerovým Mlýnem při jejímž zřícení koncem loňského listopadu zahynul načerno přepravovaný turista a čtveřice lidí utrpěla zranění opět jezdí.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Horní stanice lanovky u chaty Bumbálka

Článek

Provozovatel lanovky a boudy Bumbálka Miloslav Jirman lanovku zprovoznil nedlouho po tragické havárii. Provoz lanovky dopravující náklad na Bumbálku a okolní boudy, kam v zimě prakticky není jiný dopravní přístup, nelze podle kompetentních úřadů v této chvíli zakázat.

„Není jasné, zda lanovka podléhá drážnímu zákonu. Měli bychom to vědět do konce tohoto týdne. Nelze ovšem vyloučit, že poslední slovo bude mít soud,“ sdělil náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

„Informaci o provozu lanovky nemáme stejně jako zprávu, zda jde o regulérní lanovku. Byla zkolaudována v roce 1979 bez dalších podmínek. Město, pokud budou vozit náklad a nikoliv lidi, to nemůže ovlivnit,“ konstatoval starosta Špindlerova Mlýna Vladimír Staruch (nezávislý).

Korba s pětičlennou rodinou z Pardubicka spadla kvůli přetrženému tažnému lanu páteční večer 29. listopadu ze zhruba desetimetrové výšky. Těla letěla desítky metrů prudkým svahem spolu se změtí ocelových trubek a prken korby. Pád nepřežil 38letý muž.

Dvojici těžce zraněných žen, jedno těžce a druhé lehce zraněné dítě ve věku osm a jedenáct let převezly sanitky do nemocnic. Případ nemající v Krkonoších obdoby šetří policie jako přečin ublížení na zdraví z nedbalosti a usmrcení s maximální sazbou tři roky vězení.

„Během ledna plánujeme výslechy účastníků tragické nehody, kteří doposud kvůli zdravotnímu stavu nemohli vypovídat. Žádné obvinění doposud nepadlo,“ poznamenal mluvčí policie v Trutnově Udo Ertner.

BEZ KOMENTÁŘE: Lano špindlerovské lanovky nevydrželo zátěžVideo: Vladislav Prouza, Právo

Policie musí mít zároveň jasno, zda šlo o nákladní lanovku podléhající ve smyslu drážního zákona pravidelným kontrolám a revizím nebo obyčejný vrátek. Pokud provoz tři sta metrů dlouhé lanovky s řadou sloupů podléhá kuratele zákona, hrozí provozovateli mnohem tvrdším postih, navíc tahanice za obnovený provoz bez předepsaných revizí.

„Lanovka byla prokazatelně zkolaudována jako nákladní, což neznamená, že nemusí podléhat režimu danému zákonem. Mohli bychom pak takto vyloučit veškerou drážní nákladní dopravu. Záležitost nicméně nadále prověřujeme,“ dodal Kučera.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám