Hlavní obsah
Utržená kabina kamiónu, do kterého ve Studénce narazilo pendolino. Foto: Petr Sznapka, ČTK

Kamery ve Studénce přistihly řidiče na červenou, většina nepřišla ani o body

Na přejezdu ve Studénce, kde polský řidič patrně jízdou na červenou způsobil jednu z největších letošních železničních tragédií, kamery v minulosti přistihly řadu šoférů při stejném přestupku. Podle zjištění Práva letos ani jeden z hřešících šoférů nepřišel o řidičské oprávnění a drtivá většina z nich ani nepřišla o body. Nejvyšší udělená pokuta nepřekročila 2,5 tisíce korun.

Utržená kabina kamiónu, do kterého ve Studénce narazilo pendolino. Foto: Petr Sznapka, ČTK
Kamery ve Studénce přistihly řidiče na červenou, většina nepřišla ani o body

Prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas je takovým výsledkem zděšen a tvrdí, že sankce představují výsměch obětem podobných železničních neštěstí.

Železniční přejezd ve Studénce patří k nejnebezpečnějším v kraji. Když se před čtyřmi lety rizikové přejezdy vybavovaly kamerami, nemohlo se na něj zapomenout. V letošním roce policie na základě vyhodnocených videozáznamů identifikovala jedenáct vozidel, která nerespektovala výstražná světla. Informace o nich předala správnímu orgánu, tedy městskému úřadu v Bílovci.

Ten ani jednomu řidiči nesebral řidičské oprávnění, protože k tomu neměl oporu v zákoně. „Zákaz činnosti nebyl uložen žádnému řidiči, neboť nebyla splněna podmínka recidivy,“ objasnila Veronika Richterová z právního odboru radnice.

BEZ KOMENTÁŘE: Prohlédněte si zdemolované pendolino zevnitř

Video: Aleš Honus, Právo

Dodala také, že většina oznámených deliktů byla řešena s provozovateli vozidla, neboť totožnost řidiče vozidla nebyla známa.

„Provozovateli byla tedy zaslána výzva k zaplacení sankce. Obecně se určené částky pohybovaly v rozmezí od 1000 do 2500 korun,“ řekla.

Případů, kdy vzal provozovatel vozidla pokutu na sebe, bylo z jedenácti devět. V praxi to znamenalo, že se řidiči ve většině případů vyhnuli vyměření sedmi trestných bodů.

Šéf strojvůdců: Sankce neplní účel!

Ve dvou případech úřad řešil přestupek s konkrétními řidiči uložením pokuty v blokovém řízení, která může činit maximálně 2,5 tisíce korun.

V Německu nebo Rakousku se s nimi vůbec nikdo nebaví, i kdyby měli jít domů pěšky.
prezident federace strojvůdců Jindřich Hlas

Jindřich Hlas tvrdí, že sankce při takto závažném přestupku neplní svůj účel. „Co je v dnešní době dva tisíce korun? To není žádný postih, to je výsměch. Sankce se musí výrazně změnit, jinak se nikam nedostaneme. Dokud takovým řidičům nebudou bez milosti zabavovat řidičské oprávnění, budou si z podobných trestů jen dělat legraci,“ řekl Hlas, podle kterého si nikdo neumí ani představit, jaké pocity strojvedoucí prožívá, když vidí, že mu do dráhy na přejezdu vjede riskující řidič.

„Naše legislativa je špatná. Podívejte se, co postihne naše řidiče, když nedodržují pravidla v Rakousku nebo v Německu! Tam se s nimi vůbec nikdo nebaví, i kdyby měli jít domů pěšky. To, že většině řidičů u nás ani neseberou body, protože úřad prostě neví, kdo auto řídil, to je opravdu k smíchu. Institut osoby blízké byl zrušený, zaplaťpánbůh za to, ale jak vidíte, stejně je to k ničemu,“ dodal Hlas.

BEZ KOMENTÁŘE: Chodci šli ve Studénce na červenou přes přejezd, zadržela je policie

Video: Pavel Karban, Právo

Šéf moravskoslezské krajské dopravky Jiří Zlý se na otázku dostatečnosti sankcí nechtěl vyjádřit s tím, že mu nepřísluší komentovat ani rozhodování správního orgánu, ani zákon samotný.

U každého přestupku bychom samozřejmě mohli vést polemiku, zda je za něj odpovídající trest,“ řekl Jiří Zlý.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Související články

Výběr článků