Hlavní obsah

Bulvár musí zaplatit synovi Bartošové 300 tisíc korun

Děti mediálně známých rodičů nelze mediálně zneužívat a vláčet je v bulváru. Rozhodl tak Nejvyšší soud (NS), když se postavil na stranu syna Ivety Bartošové a zamítl dovolání vydavatele týdeníku Pestrý svět Bauer Media. Ten se bránil proti pokutě 300 tisíc korun, kterou mu udělil Vrchní soud v Praze za to, že ve třech článcích z roku 2005 vydal články o dítěti, které zasáhly do jeho práv. Právu to potvrdil mluvčí NS Petr Knötig.

Bulvár musí zaplatit synovi Bartošové 300 tisíc korun

„Žalobcovi rodiče jednoznačně patří mezi osoby veřejného zájmu, známé z oblasti hudebního života, naopak žalobce, byť je dítětem osob veřejného zájmu, sám takovou osobou není a nelze proto dopustit, aby jeho osoba byla cíleně využívána, popř. zneužívána k dokreslení informací o rodičích a aby o něm byly poskytovány informace, které narušují či ohrožují jeho osobnostní práva,“ konstatoval Knötig.

Advokát rodiny se původně snažil, aby bylo žalovanému vydavatelství zakázáno zveřejňovat články týkající se soukromí a rodinného života dítěte s odškodným 1,5 miliónu korun. Soudy nakonec vydavatele potrestaly za články s titulky „Chudák tlustý A.: Všichni se mi smějí. Vymění lásku syna za milence? a Syn B. trpí.“ jen 300 tisíci korunami.

Vydavatel neměl souhlas se zveřejněním fotografií 

Vydavatelství se bránilo tím, že matka žalobce si tak může „přilepšovat“, když nejprve poskytne informace o svém synovi médiím, a následně jeho prostřednictvím zinkasuje náhradu nemajetkové újmy za zásah do osobnostních práv. „Zvýšený zájem veřejnosti a médií, který žalobce pro své rodiče musí strpět, je kompenzován jinými výhodami, a pokud v jejich kontextu žalobce strpí určité omezení osobnostních práv, není to zcela neodůvodněné ani nespravedlivé,“ hájilo se vydavatelství.

„Zesměšňování žalobcovy nadváhy u nezletilého dítěte, které se na veřejnosti samo neprosazuje, a jehož zájem má být chráněn, je třeba posuzovat jako neoprávněný zásah do žalobcovy důstojnosti. Dle soudu došlo k zásahu i zveřejněním fotografií, neboť nebylo prokázáno, že byl dán souhlas zákonných zástupců k jejich zveřejnění. K neoprávněnému zásahu do žalobcovy důstojnosti a soukromí zde došlo, navíc v deníku s celostátní působností před širokou čtenářskou veřejností, kdy intenzita zásahu byla značná a vážnost žalobce ve společnosti byla objektivně snížena,“ rozhodli soudci.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků