"Mezi nejčastější přestupky patřilo překročení maximální rychlosti. Policisté chytili také 36 opilých řidičů," sdělil Právu mluvčí policejního prezidia Pavel Hanták. Většina přestupků byla podle Hantáka vyřešena na místě blokovou pokutou. Řidičům, kteří by se ale stejných přestupků dopustili po 1. červenci, kdy vstoupí v platnost novela zákona o pozemních komunikacích, by se tyto chyby značně prodražily a navíc by přišli i o několik bodů.

Například řidiče, který poveze dítě bez autosedačky, čeká od 1. července bloková pokuta do 2000 korun a ve správním řízení 1500 až 2500 Kč. Navíc mu v rámci bodového systému přibudou na konto dva trestné body.

"Zatímco dnes je používání dětských autosedaček povinné jen na dálnicích, od července, kdy nabude účinnosti novela zákona číslo 361/2005 o provozu na pozemních komunikacích, se to rozšíří na všechny silnice. Nesporně se tím sníží počet dětí, které při nehodách utrpí těžkou újmu na zdraví," je přesvědčen ministr dopravy Milan Šimonovský.

Podle této novely se budou dětské autosedačky muset používat při přepravě nejen dětí, ale i osob do 18 let, jestliže jsou menšího vzrůstu než 150 centimetrů a jejich tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kilogramů. Jak ale Šimonovský připomněl, novela umožňuje výjimku pro používání autosedaček pro početnější rodiny. Když se na zadní sedadlo auta nevejdou vedle sebe tři dětské autosedačky, bude přípustné, aby třetí z přepravovaných dětí bylo připoutáno pouze bezpečnostním pásem. Podobně tomu bude při jízdě taxíkem, dítě však nesmí sedět vedle řidiče.

Až do 1. května 2008 také bude z používání autosedaček platit výjimka pro motorová vozidla, zajišťující přepravu dětí do mateřských nebo základních škol, i na kulturní, sportovní a společenské akce. Automobil ale v tom případě nebude smět jet rychleji než sedmdesát kilometrů v hodině.

Nehody příčinou až 40 % smrtelných zranění dětí

Úrazy v dopravě jsou v České republice příčinou až čtyřiceti procent smrtelných zranění dětí do 14 let. Přitom při správném upoutání dítěte v autosedačce se snižuje počet smrtelných úrazů až o dvě třetiny. "Především rodiče je tedy nutné přesvědčit, že autosedačka může jejich dítěti zachránit život," zdůrazňuje Jitka Ivičičová z Centra dopravního výzkumu.

Oddělení BESIP ministerstva dopravy proto přišlo loni se záměrem zaslat do všech porodnic dětské autosedačky, aby se s nimi ženy seznámily a naučily se, jak v nich své dítě v autě správně poutat. Jako pád ze třetího patra Základním kritériem pro výběr autosedačky je váha dítěte. Proto jsou autosedačky rozděleny do čtyř skupin, které odpovídají určité váhové kategorii. Ohled je samozřejmě nutné brát také na typ auta. Pro batole se dá kvalitní autosedačka pořídit od 2500 korun a pro větší děti od 3000 korun.

Určitě jde o dobře vynaložené peníze. Vždyť při prudkém brzdění či nárazu je každá osoba ve vozidle vržena obrovskou silou vpřed. Například u desetikilového dítěte při nárazu v rychlosti 50 km/h je tato síla tak velká, jako by dítě vážilo 300 kilogramů. Je to podobné, jako když dítě spadne z výšky deseti metrů, tedy z třetího patra.