"Na měření rychlosti v noci není nic neobvyklého," říká šéf pražských dopravních policistů Pavel Švrčula. Tato praxe je podle něj alespoň v Praze běžná už delší dobu. "Když jsem před léty ještě pracoval na přestupkové agendě, bývaly už záznamy z nočních měření běžným důkazním prostředkem," dokládá.

Přibližně 130kilometrovou rychlost naměřili například nedávno pražští policisté řidiči volkswagenu, který své vozidlo zdemoloval o sloup veřejného osvětlení. Stalo se to v místě, kde měl jet o 80 kilometrů pomaleji.

TV Nova, která o nehodě přinesla reportáž, informovala, že se zřejmě lekl a zazmatkoval, když si všiml úkazu v noci u nás zatím značně neobvyklého: stanoviště radarové kontroly. V dechu mu pak hlídka naměřila dvě promile alkoholu.

Policie nakoupila přístroje bez záznamu

Motoristická veřejnost má stále zafixováno, že radary v noci měřit nedovedou. Tato, beztak velmi zjednodušená, představa pomalu přestává platit, navíc nemá žádné racionální jádro. Měření rychlosti pomocí radaru je založeno na Dopplerově principu, který platí bez ohledu na denní či noční dobu. Už první radary kunovického výrobce RAMET C.H.M., dodávané policii počátkem 90. let, byly vybaveny zábleskovým zařízením a umožňovaly dokumentovat přestupky rychlosti za jakýchkoliv podmínek, tedy i v noci.

"V roce 1998 od nás ale Policie ČR z ekonomických důvodů nakoupila určité množství bezzáznamových radarů RAMER 7M-VB, MB," uvádí vedoucí marketingu společnosti RAMET C.H.M. Markéta Baná.

Dokumentaci přestupku tedy supluje svědectví policisty, který přístroj obsluhuje, což může být v noci problém. Baná však dodává, že většina zařízení již byla modernizována na plně vybavené systémy.

Budoucnost patří automatům

Technika tedy brzy přestane být brzdou důraznějšího postupu proti hříšníkům na nočních silnicích. Přesto zůstává jedno závažné omezení. Je jím lidský faktor. Nepřímo to přiznává i policista Švrčula. "Přes den v Praze nasazujeme třeba 40 lidí, v noci získáváme záznamy ze stabilních radarů," řekl Právu.

Vydatným zdrojem důkazů o nekázni řidičů je podle něj zejména systém fungující v tunelu Mrázovka. Právě podobným zařízením zřejmě patří budoucnost. "Řešením, jak nejefektivněji bojovat s neukázněnými řidiči, jsou automatické radary spojené s kamerovými systémy instalované hlavně ve městech a u dálnic, jak to běžně funguje v sousedním Německu nebo Rakousku," je přesvědčen Pavel Lukeš z firmy Czech Radar.

Ta se inspirovala řešením běžným v západní Evropě a s využitím platné tuzemské legislativy spolupracuje s rostoucím okruhem měst a obcí v ČR. Na základě důkazního materiálu získaného ze zařízení v majetku firmy začínají místní orgány ve správním řízení zdokumentovanou nekázeň úspěšně postihovat.