Řidič, který byl v době tragédie opilý a také jel nepřiměřeně rychle, se hájil tím, že bratra opakovaně vyzýval, aby se připoutal. A i když podle Ústavního soudu řidič nemá povinnost zajistit, aby se dospělý spolujezdec připoutal bezpečnostním pásem, záleží vždy na posuzovaných okolnostech konkrétních případů.

Řidič však vždy musí dbát na to, aby byly řádně připoutány děti v zádržných systémech, popřípadě věci i zvířata. Může také odmítnout jízdu, pokud se nemíní některý z pasažérů poutat.

Potrestán nebyl za pásy, ale za hazardní jízdu

Řidičovu ústavní stížnost soud zamítl i přes vyslovený právní názor o odpovědnosti spolujezdce. Jak totiž uvedl soudce zpravodaj Jaroslav Frenyk, jinak se posuzuje případ, kdy řidič způsobí nehodu porušením jiné své důležité povinnosti, například když – jako v tomto případě – jel opilý, nepřiměřeně rychle a byl si toho vědom.

„Jinak by se však posuzovala situace, kdyby se například spolujezdec již za jízdy odpoutal a řidič tomu těsně před havárií nedokázal zabránit,“ uvedl soudce.

Nejednotné rozhodování

Jak ÚS uvedl, byla judikatura Nejvyššího soudu na povinnost odpovědnosti použití pásů ve voze dosud rozpolcená. Civilní a trestní kolegia měla odlišné názory.

Na dotaz Práva soudce Jaroslav Fenyk zjednodušeně vysvětlil, že pokud dojde k úmrtí či zranění nepřipoutaného spolujezdce při havárii nezaviněné řidičem, který neporušil žádné povinnosti spojené s jízdou a řízením, pak si za takový stav zodpovídá dospělý pasažér především a výhradně sám.

Pokud však řidič před jízdou pil, jel nebezpečně rychle, požil drogy a podobně, může být za tragickou nehodu souzen a potrestán.

Okresní soud v Olomouci řidiče stěžovatele, kterému zahynul při havárii na místě spolujezdce bratr, uznal vinným z ohrožení pod vlivem návykové látky, maření výkonu úředního rozhodnutí a usmrcení z nedbalosti. Odsoudil ho na čtyři roky do vězení plus zákaz řízení na 6,5 roku. Zdravotní pojišťovně měl zaplatit 281 910 korun. Olomoucká pobočka krajského soudu rozsudek zmírnila na tři roky vězení a pětiletý zákaz. Verdikt však viník nehody i přesto považoval za nepřiměřený a nespravedlivý.

Odpovědnost za spolujezdce je nepřiměřená zátěž

Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích je řidič povinen zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu. Podle jiného ustanovení je „přepravovaná osoba povinna být za jízdy připoutána na sedadle bezpečnostním pásem“ a dbát pokynů řidiče.

Zákon podle ÚS neobsahuje žádnou výslovně formulovanou povinnost přímo zajistit použití pásů dospělými spolujezdci, dokonce ani závazek řidiče poučit cestující v osobním voze o povinnosti připoutat se. Zákon v tomto směru zavazuje pouze řidiče aut s více než osmi místy k sezení. Zákon také výslovně neříká, že by řidič například nesměl zahájit jízdu, pokud spolujezdci nejsou připoutaní.

„Výklad, podle nějž má řidič obecnou povinnost obstarat zajištění přepravovaných osob zádržným bezpečnostním systémem, bez toho, aby zákon svěřoval řidiči rovněž dostatečné právní prostředky ke splnění této povinnosti, klade na řidiče nepřiměřenou zátěž,“ uvedla mluvčí ÚS Miroslava Sedláčková.