„Případ jsme začali šetřit jako krádež,“ uvedl zástupce vedoucí územního odboru policie v Břeclavi Jan Cupal. Ve hře byla plátna, jejichž cenu policisté na počátku vyšetřování odhadli na tři a půl miliónu korun, znalci ji nakonec vyčíslili na 4,66 miliónu korun.

„Nepřekvapilo by nás, kdyby jejich zmizení bylo dílem organizované skupiny, která plátna odcizila a následně rozprodala doma i v zahraničí. Že ale skončila zničená, to jsme opravdu nečekali,“ řekl vedoucí oddělení obecné kriminality Josef Michálek.

Případ s velmi komplikovaným prověřováním, kde kriminalisté museli pátrat v Česku i v zahraničí, zda plátna nejsou někde vystavená či uložená u autorů, tak nabral nečekaný směr.

Když autoři posledního z deseti sympozií v roce 2005 tvořili ve Valticích svá velká plátna, netušili, jaký je čeká osud.

FOTO: Milan Vojtek, Právo

„Policie obvinila kastelána zámku ze spáchání trestného činu poškozování cizí věci. V případě odsouzení mu hrozí až tři roky vězení,“ sdělila policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Kastelána Michala Tlustáka policisté zajistili a státní zástupce požádal o uvalení vazby. Soud návrhu nevyhověl. „Při výslechu využil svého práva nevypovídat. Učinil tak až před soudem,“ dodal Cupal. Výsledkem práce kriminalistů bylo zjištění, že kastelán dal pokyn k likvidaci obrazů.

Plátna skončila v plamenech

Plátna byla vytrhána a vyřezána z rámů. Ty skončily v kontejneru, plátna v plamenech. Důvody, proč kastelán nařídil obrazy zničit, kriminalisté neupřesnili.

Svou roli mohla sehrát začínající rekonstrukce jízdáren, kde byla plátna naskládána, ale i odlišný vztah k tomuto umění.

Případ začal v sobotu 8. března minulého roku, když na zámek přijel organizátor sympozií Jan Pospíšil a hledal uložená díla. Za deset ročníků sympozia, konaného v letech 1992 až 1996 a následně 2001 až 2005, vytvořili umělci ze šesti zemí kolem stovky pláten.

Když autoři posledního z deseti sympozií v roce 2005 tvořili ve Valticích svá velká plátna, netušili, jaký je čeká osud.

FOTO: Milan Vojtek, Právo

Část si jich odvezli či jsou zapůjčená, osmapadesát obrazů devětatřiceti autorů je ale nenávratně zničených.

Poškozený je například Vladimír Franz. Ten se nedohledal obrazu pod názvem Madona nesená mravenci, jenž měl být jednou z dominant stávající výstavy na zámku v Moravském Krumlově. Franz už dříve předpokládal, že díla nechala zničit správa zámku.

Kastelána má jeho pochybení stát místo. „Tuto informaci vám zatím potvrdit nemůžu,“ řekla mluvčí Národního památkového ústavu Dagmar Šmajdarová.