„Státní zástupce usnesení o odložení věci opětovně zrušil a uložil policejnímu orgánu prověřování doplnit,“ sdělil v pondělí Právu bez dalších podrobností šéf odboru závažné hospodářské a finanční kriminality Vrchního státního zastupitelství v Praze Marek Bodlák.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Detektivové se v kauze již od února 2011 zabývali tím, zda někdejší management firmy v čele s jejím exšéfem Josefem Bazalou nezpůsobil nákladnímu přepravci různými operacemi a nevýhodnými zakázkami škodu přesahující 1,2 miliardy korun.

Konkrétně prověřovali podezření z podvodu, porušení povinnosti při správě cizího majetku a krácení daně. Kauzu poprvé odložili loni v červnu, o několik měsíců později jim státní zástupci spis vrátili s tím, že odložení bylo neodůvodněné. Ani napodruhé však policie nedospěla k závěru, že by bylo na místě někoho obvinit.

Bártovo trestní oznámení

Zájem policistů odstartoval svým trestním oznámením tehdejší ministr dopravy Vít Bárta. Podal je poté, co byl Bazala odvolán z funkce šéfa ČD Cargo kvůli špatným výsledkům. Následný audit podle vyjádření Bárty a Bazalova nástupce Jiřího Vodičky z října 2010 ukázal, že předchozí vedení společnost poškodilo. Vodička zmínil např. nelogické a nekoncepční slevy některým zákazníkům.

Společnost prý také prodala soukromé firmě 500 vagónů, aby si je následně zpětně pronajímala. K machinacím údajně docházelo i s vozy určenými k sešrotování. Některé z nich podle Vodičky pravděpodobně sešrotovány nebyly a místo toho je dál používali konkurenti ČD Cargo. Bazala v minulosti závěry auditu i jakékoli své pochybení odmítl.