"Právě motocyklisté zůstávají nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu. Přitom mne překvapilo, že za více než polovinu nehod si mohou sami. A jejich dvoutřetinový podíl na počtu usmrcených při těchto nehodách je pro mne naprosto zdrcující zjištění, vždyť i já sám jsem motorkář,“ komentoval smutnou statistiku ministr dopravy Petr Bendl (ODS).

Nejčastěji nehodu zavinili řidiči motorek objemové třídy 460 až 850 ccm. Nejvíce usmrcených pak bylo při nehodách těch nejsilnějších strojů o objemu 860 ccm až 1,25 litru. Naopak nejméně v objemové třídě do 100 ccm. Každou sedmnáctou dopravní nehodu přitom zavinil motocyklista pod vlivem alkoholu.

Nejrizikovější lidé do 25 let

Nejrizikovější skupinou motorkářů jsou mladí lidé do 25 let, kteří se na všech nehodách způsobených řidiči motocyklů podíleli loni plnými 37 procenty.

"V našich osvětových akcích se jim snažíme na ukázkách z konkrétních nehod názorně ukázat, kam až může vést frajeřina a přecenění vlastních schopností,“ uvedla Zuzana Ambrožová, vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Apelovat je však podle Ambrožové potřeba i na řidiče automobilů, aby si více všímali motorek a naučili se vnímat rozdílné jízdní vlastnosti jednostopých a dvoustopých vozidel. Zkrátka aby se obě tyto skupiny účastníků silničního provozu dokázaly vzájemně tolerovat a chovat se k sobě ohleduplně. Teprve pak podle ní mrtvých výrazněji ubude.