Článek
NDIC pracovalo přibližně dva a půl roku v provizorních podmínkách. Teprve nyní prý ale může naplno ukázat, k čemu bylo vybudováno. O sběr informací od policie, hasičů, záchranné služby a dalších institucí se nepřetržitě sedm dní a nocí v týdnu stará 15 operátorů.
Po vyhodnocení dat se okamžitě zprávy o nehodách, uzavírkách či zácpách přenáší nejen na tabule na dálnicích, ale prostřednictvím internetu, médií, navigačních systémů nebo dokonce mobilních telefonů k uživatelům silnic i ostatním obyvatelům země.
Nové informační tabule na dálnici D1
"Byla to právě Ostrava, kde vznikl první pult centrální ochrany. V Ostravě je fungující integrovaný záchranný systém a ukázalo se, že ty systémy, které se tady pionýrsky prosazují, jinde fungují. To všechno předurčilo Ostravu k tomu, aby právě zde bylo Národní dopravní informační a řídící centrum,“ zdůvodnil při slavnostním otevření centra premiér Mirek Topolánek (ODS), proč NDIC nestojí třeba poblíž Prahy nebo současné dálnice D1.
:. Otevření Národního dopravního informačního a řídicího centra v Ostravě se zúčastnil i premiér Mirek Topolánek.foto: Právo/Petr Karban
Podle Alfreda Brunclíka, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic, doplní ještě letos šest stávajících tabulí na D1, které jsou schopny informace z centra přenášet projíždějícím řidičům, dalších 22 tabulí. "Toto centrum je nyní naddimenzováno, aby plně odpovídalo požadavkům za dvacet, třicet let,“ uvedl Brunclík.
Dopravní systém za miliardy
Kolik výstavba NDIC v ostravské části Přívoz stála, nikdo ze zúčastněných nedokázal odpovědět. Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) ale uvedl, že budování dopravního systému je otázka miliard. "Ale kdyby se zpětně vyčíslilo, o kolik méně miliard se musí zaplatit za nehody a oběti nehod, tak je to taky o miliardách,“ míní Řebíček.
Podle Topolánka byl pro zprovoznění centra a jeho modernizaci vlastně jediný důvod. "Tisíc zmařených životů ročně je nesmírně mnoho a cokoli, co povede k menšímu počtu nehod a tím pádem i úmrtí, stojí za to,“ prohlásil premiér.