Hlavní obsah

Doprava v celé zemi je řízena z Ostravy

Právo, Pavel Karban

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

OSTRAVA

Moderním pracovištěm, které během několika vteřin dokáže informovat nejen řidiče o aktuálních komplikacích v dopravě na území celé republiky, se může od čtvrtka chlubit Národní dopravní informační a řídicí centrum (NDIC) v Ostravě.

Foto: Petr Karban, Právo

Národní dopravní informační a řídicí centrum v Ostravě.

Článek

NDIC pracovalo přibližně dva a půl roku v provizorních podmínkách. Teprve nyní prý ale může naplno ukázat, k čemu bylo vybudováno. O sběr informací od policie, hasičů, záchranné služby a dalších institucí se nepřetržitě sedm dní a nocí v týdnu stará 15 operátorů.

Po vyhodnocení dat se okamžitě zprávy o nehodách, uzavírkách či zácpách přenáší nejen na tabule na dálnicích, ale prostřednictvím internetu, médií, navigačních systémů nebo dokonce mobilních telefonů k uživatelům silnic i ostatním obyvatelům země.

Nové informační tabule na dálnici D1

"Byla to právě Ostrava, kde vznikl první pult centrální ochrany. V Ostravě je fungující integrovaný záchranný systém a ukázalo se, že ty systémy, které se tady pionýrsky prosazují, jinde fungují. To všechno předurčilo Ostravu k tomu, aby právě zde bylo Národní dopravní informační a řídící centrum,“ zdůvodnil při slavnostním otevření centra premiér Mirek Topolánek (ODS), proč NDIC nestojí třeba poblíž Prahy nebo současné dálnice D1.

:. Otevření Národního dopravního informačního a řídicího centra v Ostravě se zúčastnil i premiér Mirek Topolánek.foto: Právo/Petr Karban

Podle Alfreda Brunclíka, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic, doplní ještě letos šest stávajících tabulí na D1, které jsou schopny informace z centra přenášet projíždějícím řidičům, dalších 22 tabulí. "Toto centrum je nyní naddimenzováno, aby plně odpovídalo požadavkům za dvacet, třicet let,“ uvedl Brunclík.

Dopravní systém za miliardy

Kolik výstavba NDIC v ostravské části Přívoz stála, nikdo ze zúčastněných nedokázal odpovědět. Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) ale uvedl, že budování dopravního systému je otázka miliard. "Ale kdyby se zpětně vyčíslilo, o kolik méně miliard se musí zaplatit za nehody a oběti nehod, tak je to taky o miliardách,“ míní Řebíček.

Podle Topolánka byl pro zprovoznění centra a jeho modernizaci vlastně jediný důvod. "Tisíc zmařených životů ročně je nesmírně mnoho a cokoli, co povede k menšímu počtu nehod a tím pádem i úmrtí, stojí za to,“ prohlásil premiér.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám