Policie týden po neštěstí označila za viníky Magnuska a Malého. Vyšetřování podle kriminalistů ukázalo, že věděli o vážné statické závadě v podpůrné konstrukci, po které se opravený most zasunoval zpět do terénu.

„Prožíváme nejtěžší období v našem profesním i osobním životě. Cítíme bolest za zmařené životy a zraněné, to nás bude hodně dlouho trápit. Vinu ve smyslu obvinění, jak jej policie sdělila, ale rozhodně necítíme,“ uvedli v pondělí inženýři v prohlášení. Oba podle svých slov věří, že na základě dalších odborných posudků se potvrdí jejich nevina.

Prohlášení Zdeňka Malého a Oldřicha Magnuska

 

Vinu ve smyslu obvinění, tak jak jej policie sdělila, rozhodně necítíme. Komponenty, které byly v médiích prezentovány jako příčina havárie a důkaz našeho obvinění, již v době havárie nebyly v podpůrné konstrukci zabudovány a byly vyměněny dva dny před neštěstím. Fotografie, která byla v médiích ukázána, byla z doby výměny těchto komponentů. Konstrukce tedy byla den před událostí zabezpečena a stabilní. Proto si žádné naše pochybení nepřipouštíme. Neustále nám probíhají hlavou veškeré varianty možných příčin, ale čím dál víc nás tyto úvahy utvrzují v tom, že jsme havárii nezavinili.

 

Nyní prožíváme určitě nejtěžší období v našem profesním i osobním životě. Cítíme bolest za zmařené životy a zraněné, to nás bude hodně dlouho trápit. Věříme však, že obvinění budou nakonec stažena a že policie na základě dalších šetření a odborných posudků zjistí skutečnou příčinu havárie, a potvrdí se tím naše nevina.

 

Oldřich Magnusek na stavbě mostu ve Studénce působil v roli vedoucího projektu, Zdeněk Malý připravoval podklady pro statické zabezpečení mostní konstrukce.

Policie: Práce měli přerušit

Podle policistů oba muži věděli o špatné statice mostu. Už dva dny před katastrofou totiž most vykazoval známky statického narušení konstrukce, o čemž svědčí i pořízená stavební dokumentace a fotografie. Podle obou obviněných byla ale konstrukce mostu den před událostí zcela v pořádku a stabilní.

„Komponenty, které byly v médiích prezentovány jako příčina havárie a důkaz našeho obvinění, již v době havárie nebyly v podpůrné konstrukci zabudovány a byly vyměněny dva dny před neštěstím. Fotografie, která byla v médiích ukázána, byla z doby výměny těchto komponentů,“ píšou oba obvinění.

Vyšetřovatelé ale mezi troskami našli poškozené nosníky z fotografií.

Jeden z hlavních důkazů, že stavební firma věděla o špatné statice mostu. Prohnutý pojezdový vozík totiž provizorně opravila takovým způsobem, že na jeho bok pouze navařila podpírací destičku. Jeden z hlavních důkazů, že stavební firma věděla o špatné statice mostu. Prohnutý pojezdový vozík totiž provizorně opravila takovým způsobem, že na jeho bok pouze navařila podpírací destičku. Foto: Policie ČR

„Žádné pochybení si nepřipouštíme. Neustále nám probíhají hlavou veškeré varianty možných příčin, ale čím dál víc nás tyto úvahy utvrzují v tom, že jsme havárii nezavinili,“ tvrdí obvinění inženýři.

Manželka obviněného: mnohé se ještě ukáže

Manželka obviněného inženýra Zdeňka Malého řekla Právu, že její manžel nic nezanedbal. „Já stojím při svém muži, je to člověk nesmírně zodpovědný a má ve svém oboru letité zkušenosti. Manželovi i mně je velmi líto, co se stalo, vyšetřování ale bude ještě dlouhé. Teď to vyznívá, že firma Bögl a Krýsl byla jediným viníkem, ale při vyšetřování vyplave na povrch ještě mnoho věcí,“ řekla Malého manželka.

Policie přitom potvrzuje, že se nedá vyloučit obvinění dalších osob. „Domnívám se, že počet obviněných není konečný,“ připustil i státní zástupce Alois Kopal. Dodal, že rozšíření počtu osob, které skončí u soudu, bude záviset na odborných expertízách, které si kriminalisté vyžádali a jejichž vypracování nějakou dobu potrvá.

Také vedení firmy Bögl a Krýsl se obviněných zaměstnanců zastalo a nevidí důvod k tomu, aby je propustilo.